Železnice Slovenskej republiky


Analýza a rozpracovanie alternatívnych modelov financovania ŽSR


10.03.2020

Vzhľadom k tomu, že detaily tejto zákazky nemôžem nájsť vo vestníku verejného obstarávania, chcem vás požiadať o predmetný link a v prípade, že táto zákazka nie je predmetom povinného zverejnenia detailov vo vestníku verejného obstarávania, potom poprosím vysvetliť z akého dôvodu nie je zverejnená vo vestníku a zároveň tieto informácie: 

1. Aká bola pôvodne odhadovaná hodnota tejto zákazky? 

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená vo výške 299 000 EUR bez DPH.

2. Akým spôsobom bola organizovaná súťaž o dodanie predmetnej analýzy a koľko spoločností sa do nej prihlásilo? 

Uvedená zákazka bola zadávaná prostredníctvom elektronického nákupného systému, v rámci ktorého bolo oslovených 5 hospodárskych subjektov, kde zadávateľ v tom čase predpokladal znalosť v oblasti financovania subjektov verejnej správy a skúsenosti s realizáciou ekonomicko-legislatívnych analýz v oblasti dopravy. Ponuku predložili dve spoločnosti.

Na vysvetlenie: Železnice Slovenskej republiky, so sídlom: Klemensova 8, 813 61 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 31 364 501 podľa ust. § 9 ods.1 písm. a) zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „zákon o verejnom obstarávaní“ v príslušnom gramatickom tvare), napĺňajú definičné znaky obstarávateľa. Z vedeného vyplýva, že ak je predpokladaná hodnota zadávanej zákazky rovná alebo vyššia, ako finančný limit ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydáva Úrad pre verejné obstarávanie, postupujú Železnice Slovenskej republiky podľa ustanovení zákona o verejnom obstarávaní. V prípade, ak je predpokladaná hodnota zadávanej zákazky nižšia, ako finančný limit ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydáva Úrad pre verejné obstarávanie, postupujú Železnice Slovenskej republiky podľa interných predpisov. Nakoľko v prípade uvedenej zákazky bola predpokladaná hodnota zadávanej zákazky nižšia, ako finančný limit ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydáva Úrad pre verejné obstarávanie, postupovali Železnice Slovenskej republiky podľa interných predpisov – podľa platnej a účinnej SR 1011 - „Služobná rukoväť – Postupy ŽSR pri obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác“.

3. Akým kľúčom ste vybrali za víťaza spoločnosť Noesis a aké kritérium o tom rozhodlo? Aké boli ponuky ostatných záujemcov? 

Hodnotiacim kritériom bola najnižšia cena. Bola predložená ešte jedna ponuka vo výške 350 000 EUR bez DPH.

4. Čím vysvetľujete zmluvnú cenu cca. 300-tisíc eur? 

Predpokladaná hodnota zákazky vychádzala z odhadu prácnosti požadovanej analýzy, kde zadávateľ predpokladal potrebu vytvorenia tímu z ekonomických, dopravných a právnych expertov. Zároveň predpokladal, že uvedená analýza bude vyžadovať 2 000 človekohodín na spracovanie analýzy a  25 človekodní pre manažovanie dodávanej služby. Pre ocenenie predpokladanej hodnoty človekohodín a človekodní zadávateľ vychádzal z dostupných informácií na trhu s poradenskými službami a historickými údajmi o poradenských službách poskytnutých pre ŽSR. K predpokladanému rozsahu dodávanej služby zadávateľ zároveň prispôsobil aj požadovanú dobu dodania na 12 mesiacov.

5. Aké prínosy táto analýza priniesla ŽSR a ako konkrétne ich ŽSR využili? 

Na základe analýzy súčasného stavu a porovnaní modelov financovania v iných krajinách EÚ je v nej spracovaný návrh nového možného modelu financovania ŽSR. Možný model financovania by mal byť postavený na výkonnostných parametroch. Pre odporúčané výkonnostné parametre je spracovaný výpočet hodnoty poskytovaného výkonu (služby). Dokument tiež obsahuje aj popis dopadov v legislatívnej a iných oblastiach pri implementácií navrhovaného modelu financovania ŽSR. Využitie poznatkov a odporúčaní z analýzy pre zlepšenie fungovania ŽSR bude konzultované s MDV SR.

6. Z akého dôvodu ŽSR objednali tento typ analýzy, teda analýzy zameranej na alternatívne modely financovania? Resp. z čoho vyplynula táto potreba?

Mediálne je známa informácia, že ŽSR sú podfinancované a že modernizácia, obnova a rozvoj železničnej infraštruktúry nie sú dostatočné a zároveň vysoko závislé na dotačných zdrojoch z fondov Európskej únie. Vzhľadom k potrebe obnovy a rozvoju železničnej infraštruktúry, tempu rastu nákladov nadproporicionálne voči tržbách a dotáciám, bolo rozhodnuté hľadať všetky možnosti na zabezpečenie dlhodobej vnútornej a finančnej stability organizácie. Ďalej bolo rozhodnuté, že prevádzkový a investičný dlh ŽSR nie je možné financovať len prijatím úsporných opatrení. Z hodnotenia situácie vzišlo rozhodnutie, že je potrebné okrem zvyšovania efektívnosti vynakladaných prostriedkov hľadať aj možnosti na zvýšenie prevádzkových a investičných financií.

 



Právne dokumenty