Železnice Slovenskej republiky


Modernizácia trate medzi Devínskou Novou Vsou a hranicami s ČR


15.07.2020

V redakcii sa opäť vraciam k téme modernizácie trate medzi Devínskou Novou Vsou a hranicami s ČR. Analytik Ján Kovalčík z INEKA nám v rámci danej témy uviedol nasledovné: „Hlavný problém vidím v tom, v roku 2017 Železnice SR vypísali tender na nepripravenú stavbu. Nemali k nej projektovú dokumentáciu ani povolenia, napriek tomu na ňu požiadali o financovanie z fondu EÚ na prepájanie Európy. A keď peniaze dostali, uvedomili si, že riadnu prípravu a následnú výstavbu do roku 2020 nestihnú. Preto prvýkrát spojili všetko do jedného tendra. Navyše so šibeničným termínom na zabezpečenie projektov, povolení aj výstavby. Paradoxne však šancu získať čas hneď aj premárnili tým, že zvolili pomalšiu formu verejnej súťaže - s dvojobálkovým predkladaním ponúk.  Najprv vyše roka vyhodnocovali len podmienky účasti a odvolania k tejto časti a až po vyše roku sa otvorili cenové ponuky a začala ďalšia fáze vyhodnocovania a odvolaní. Pritom železničiarom v roku 2017 nič nebránilo tendrovať rýchlejšou formou, kde sa celé ponuky vyhodnocujú naraz, a tiež prípadné odvolania. Takto mohli ušetriť najmenej rok. Prosím, pošlite mi odpovede na nasledujúce otázky:

Prečo ŽSR pristúpilo k tejto forme verejného obstarávania a nezvolilo rýchlejšiu formu?

V dobe prípravy predmetného verejného obstarávania, ako aj v čase odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania na uverejnenie vo vestníkoch (Úradný vestník EÚ a Vestník verejného obstarávania) Železnice Slovenskej republiky (ďalej len „ŽSR“) bola zákonná možnosť  realizovať verejné obstarávanie postupom tzv. reverznej súťaže (pozn. § 66  ods. 7 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZVO“), cit.: „Verejný obstarávateľ môže rozhodnúť, že vyhodnotenie splnenia podmienok účasti podľa § 40 sa uskutoční po vyhodnotení ponúk podľa § 53.“), avšak v tomto prípade išlo o žltý FIDIC „naprojektuj a postav“, kde bolo nutné najprv preveriť schopnosť uchádzačov pripraviť a realizovať projekt splnením stanovených podmienok účasti  pri tejto nadlimitnej zákazke aj vzhľadom na jej vysokú predpokladanú hodnotu (305 035 160,00 EUR bez DPH).

Máme za to, že aj vybranú formu realizácie  žltý FIDIC je možné považovať za rýchlejšiu variantu nakoľko odpadá jedno následné verejné obstarávanie na zhotoviteľa realizácie projektu a podľa postupu prípravy projektovej dokumentácie príp. aj na časti môže zhotoviteľ už realizovať na časti, ktoré sú projekčne pripravené v rýchlejšom slede. Uvádzame, že zdržanie v tomto procese VO nie je spôsobené výberom formy verejného obstarávania  ale predovšetkým z dôvodov niekoľkokrát uplatnených revíznych postupov uchádzačmi ako aj následného výkonu dohľadu z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie a Rady Úradu pre verejné obstarávanie sa ŽSR a spôsobu administratívnej kontroly vyplývajúcej z metodických a zákonných postupov pri verejnom obstarávaní platných pre projekty financované z prostriedkov EÚ. 

Bola v roku 2017 skutočne vyhlásená súťaž na nepripravenú stavbu?

Uvádzame, že sa nedá hovoriť o tom že projekt bol nepripravený, v rámci súťažných podkladov boli do verejného obstarávania poskytnuté nižšie uvedené dokumenty, ktoré riešia časti železničnej trate a sú využiteľné v ďalšom postupe pri príprave a realizácii uvedeného projektu 

V čase vyhlásenia predmetného obstarávania mali ŽSR k dispozícii tieto dokumenty:

  • inžiniersko–geologický prieskum ,,Modernizácia železničnej trate ZAST. Devínske Jazero – Kúty km 3,526 – 49,907 pre rýchlosť do 160km/hod.“
  • Dokumentáciu pre územné rozhodnutie a právoplatné územné rozhodnutie pre časť A.2.1 - Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 1.časť (sžkm 71,600 – 74,900) a pre časť B.3.1 - Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 1.časť (sžkm 71,600 – 74,900)
  • Dokumentáciu pre skutočnú realizáciu stavby ,,Devínska Nová Ves – Kúty, oceľový most km 20,367“
  • Dokumentáciu pre skutočnú realizáciu stavby ,,Devínska Nová Ves – Zohor, spevnenie časti zemnej priekopy nad zárubným múrom v km 5,5 – 5,8“
  • a prebiehalo plnenie Zmluvy o dielo č. 1100063410/2016/5400/053, predmetom ktorej bolo vypracovanie a dodanie dokumentácie EIA vrátane súvisiacich prieskumov a súvisiacej inžinierskej činnosti pre plánovanú stavbu „Modernizácia železničnej trate Bratislava hl. st.–Kúty–Lanžhot CZ, úsek trate Devínska Nová Ves (mimo) –Kúty–Lanžhot CZ“.

Železnice SR v čase výzvy zo strany INEA predkladali viac projektov na financovanie z prostriedkov CEF (aj nad stanovený limit zo strany EÚ) , pričom súčasťou jednotlivých žiadosti bol aj opis rozhodujúcich skutočností  a stav projektu a teda stav predmetného projektu bol prezentovaný aj v rámci predkladania žiadosti na financovanie z prostriedkov CEF a nakoľko žiadosť bola posudzovaná odbornou komisiou  agentúry INEA (EÚ) a následne touto komisiou vybraná na financovanie, máme za to, že aj komisia objektíve posúdila možnosť realizovateľnosti projektu a následne ho schválila.   

 

 

 



Právne dokumenty