26.09.2019
Železničná doprava je dlhodobo vnímaná ako jedna z ekologickejších alternatív cestovania. Aj preto sú ŽSR ako manažér železničnej infraštruktúry naklonené projektom, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. ŽSR sa už dlhodobejšie ako partneri rôznou formou podieľajú nielen na výstavbách záchytných parkovísk pri železničných staniciach v mestách ako Pezinok, Svätý Jur či Malacky alebo Ivanke pri Dunaji, ale podporili napríklad aj projekt výstavby cyklostojanu v obci Cífer. ŽSR sú súčinné rôznou formou: napríklad stanovením nekomerčnej, symbolickej ceny prenájom pozemkov, povolením k stavbe v obvode dráhy a podobne.
Pre obec Cífer má železničná doprava veľký význam, keďže veľká časť obyvateľstva pracuje alebo študuje v Trnave alebo Bratislave. „Obec sa tiež snaží rozvíjať nemotorovú dopravu, keďže masívny nárast používania automobilov na prepravu v rámci obce v posledných desaťročiach spôsobuje veľké problémy. V rámci budovania cyklochodníkov je jedným z hlavných dopravných uzlov tejto siete aj železničná stanica. Cestujúci však potrebuje zaparkovať svoj bicykel na chránenom mieste, aby sa vylúčila možnosť krádeže, a preto sa obec rozhodla umiestniť v predstaničnom priestore chránený cykloprístrešok,“ vysvetľuje starosta obce Cífer Maroš Sagan.
Na spoluprácu pri realizácii projektu oslovila obec práve Železnice Slovenskej republiky, ktoré budú na projekte participovať poskytnutím pozemku pred budovou železničnej stanice Cífer. Vymeriavacia plocha pozemku, na ktorom bude prístrešok stáť je 25 m2, ŽSR ho obci budú prenajímať za symbolickú sumu 5,50 eur ročne. Samotný prístrešok so stojiskom pre bicykle bude mať kapacitu pre 28 bicyklov a samotná výstavba potrvá 1 až 2 mesiace. Obec bude cykloprístrešok financovať z eurofondov a vlastných zdrojov a cestujúca verejnosť by tak prístrešok mohla začať využívať najneskôr od apríla 2020.
Železnice Slovenskej republiky, ako uviedol ich generálny riaditeľ Juraj Tkáč, považujú spoluprácu so samosprávami za kľúčovú. „A to najmä ak ide o rozvoj nových projektov, ktoré prinášajú zvýšenie komfortu pre cestujúcu verejnosť,“ dodal.
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. Vo svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.