11.10.2019
Železnice Slovenskej republiky ako manažér železničnej infraštruktúry vítajú iniciatívu miest a obcí v rámci projektov, ktoré sú pozitívne naklonené využívaniu železničnej dopravy. Po vzore záchytných parkovísk v obciach Pezinok či Svätý Jur oslovila ŽSR aj obec Hankovce (okres Humenné). Obec a ŽSR sa dohodli na prenájme pozemku, ktorý prejde terénnou úpravou a vzniknú na ňom nové parkovacie miesta pre cestujúcu verejnosť.
„Obec sa rozhodla vybudovať odstavné plochy, pretože na tejto parcele už naši občania alebo obyvatelia susednej dediny odstavovali svoje autá a na ceste do Humenného pokračovali ďalej vlakom. Ďalším dôvodom bol aj neupravený terén, ktorý bol hlavne v čase dažďov plný blata a koľají od áut,“ upresňuje rozhodnutie vybudovať odstavné parkovacie plochy starostka obce Hankovce Ľudmila Veľasová.
K spolupráci sa obec rozhodla osloviť ŽSR, ktoré sa na projekte podieľajú prenajatím pozemku pred železničnou stanicou. Nájom s obcou ŽSR uzavreli na desať rokov a na vymeriavacej ploche pozemku 538 m2 tak spoločnou spoluprácou vznikne 12 nových parkovacích miest, ktoré budú slúžiť výlučne pre motorové vozidlá. Ročný prenájom pozemku vyjde obec na symbolickú sumu 118,36 eur a celková realizácia odstavných plôch bude stáť obec 9 300 eur.
ŽSR sa už dlhodobejšie ako partneri rôznou formou podieľajú nielen na výstavbách záchytných parkovísk pri železničných staniciach v mestách ako Pezinok, Svätý Jur či Malacky alebo Ivanke pri Dunaji, ale podporili napríklad aj projekt výstavby cyklostojanu v obci Cífer. ŽSR sú súčinné rôznou formou: napríklad stanovením nekomerčnej, symbolickej ceny za prenájom pozemkov, povolením k stavbe v obvode dráhy a podobne. „Som rád, že po viacerých projektoch, ktoré sú realizované v prospech rozvoja vlakovej dopravy na západe Slovenska, vznikne podobný aj na východe krajiny,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. Vo svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.