02.07.2019
Vzhľadom na to, že sa začali letné školské prázdniny, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako manažér železničnej infraštruktúry apelujú na deti a rodičov, aby boli v blízkosti železničných tratí nanajvýš opatrní a v rámci trávenia voľného času sa vyhli železnici a jej blízkosti. Nevhodným konaním by mohli ohroziť nielen plynulosť a bezpečnosť železničnej dopravy, ale najmä môžu priamo ohroziť svoj život.
ŽSR upozorňujú, že najčastejšími nebezpečnými detskými hrami je kladenie kameňov a iných predmetov na koľajnicové pásy a do koľajiska, hádzanie kameňov, fliaš a iných predmetov do vlaku či zatiahnutie ručnej brzdy na vozňoch maloletým. Medzi najnebezpečnejšie patrí vyliezanie na koľajové vozidlá odstavené pod trakčným vedením, prípadne železničné mosty alebo stĺpy. ŽSR preto opätovne žiadajú rodičov, aby poučili svoje deti o správaní sa na železnici. „Deti si neuvedomujú, že odrazený kameň alebo predmet môže ťažko zraniť ich alebo ich kamarátov, fľaša môže zraniť rušňovodiča alebo cestujúcich vo vlaku a následky zásahu elektrického prúdu spolu s pádom z výšky bývajú väčšinou fatálne,“ zdôrazňuje hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Ako dodal, každý - a teda aj dieťa - je povinný zachovávať opatrnosť, správať sa disciplinovane a ohľaduplne. Cestujúci, rodičia a deti či iné osoby nesmú vstupovať na trať ani sa priblížiť ku koľajisku bližšie ako na 3 metre od krajnej koľaje a sú povinní rešpektovať zákazy a príkazy na označených priestoroch a výveskách a uposlúchnuť pokyny oprávnených zamestnancov ŽSR.
Bez súhlasu prevádzkovateľa dráhy, teda ŽSR, nemôžu vstupovať osoby na dráhu a v obvode dráhy na miesta, ktoré nie sú prístupné verejnosti. Vstupovať do obvodu dráhy je povolené len na presne určené miesta, ako sú napríklad nástupištia a prístupové cesty k nim alebo železničné priecestia a priechody. Aj tu sú všetci povinní zachovávať opatrnosť primeranú povahe prevádzky dráhy a dopravy na dráhe.
Deti ani žiadne iné osoby nesmú poškodzovať koľajové vozidlá (rušne, vozne, pracovné stroje) ani súčasti železničnej infraštruktúry, ako sú napr. návestidlá, výstražníky, napájacie laná, závorové rahná, reléové domčeky či traťové telefóny, pretože nielen ohrozujú plynulosť železničnej dopravy, ale priamo ohrozujú jej bezpečnosť s rizikom vzniku nehody. Vystavujú sa tak, v prípade ich odhalenia, trestnému stíhaniu pre poškodzovanie a ohrozovanie prevádzky všeobecne prospešného zariadenia v zmysle Trestného zákona, pričom horná sadzba sa pre takýto trestný čin pohybuje až na úrovni 8 rokov odňatia slobody.
Zásady bezpečnosti platné pre pohyb v blízkosti železničných tratí sú zakotvené v zákone č. 513/2009 Z. z. o dráhach, v zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach a v zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke.