27.06.2019
Európska komisia dnes informovala, že z Kohézneho fondu poskytne 285,5 mil. eur na rýchlejšiu železničnú dopravu na severe Slovenska v rámci siete TEN-T na úseku medzi Žilinou a Púchovom. Ide o projekt modernizácie úseku trate Púchov - Považská Teplá na rýchlosť do 160 km za hodinu. EÚ tiež poskytne peniaze na výstavbu dvoch tunelov, troch veľkých mostov a na renováciu dvoch železničných staníc Považská Teplá a Považská Bystrica. Tento projekt by sa mal podľa EK dokončiť do konca roku 2021.
1. V akom štádiu je modernizácia traťového úseku Púchov - Považská Bystrica - Považská Teplá pre rýchlosť do 160 km/h ako aj železničných staníc Považská Bystrica a Považská Teplá? Ide o prvú etapu modernizácie železničnej trate Púchov - Žilina. Aké práce v súčasnosti prebiehajú na uvedenom úseku?
Aktuálne prebieha budovanie násypu telesa železničného spodku pre novú železničnú trať na ostrove v Nosiciach. Jeho dokončenie predpokladáme do konca roka 2019. V súčasnosti zostáva naviezť do násypu cca 140 000 m3 materiálu. V zimnej prestávke 2019/2020 bude zemné teleso konsolidovať. V roku 2020 bude zrealizovaná sanačná vrstva v korune násypu.
Hlavné mostné objekty v sú v nasledovnom stave rozostavanosti:
SO 44.33.11 PÚCHOV - POVAŽSKÁ BYSTRICA, NOVÝ ŽELEZNIČNÝ MOST NAD NOSICKÝM KANÁLOM - práce pokračujú na realizácii nosnej oceľovej konštrukcii (NOK č.2) montáž podpornej konštrukcie pod oblúky.
SO 44.33.18 PÚCHOV - POVAŽSKÁ BYSTRICA, NOVÝ ŽELEZNIČNÝ MOST NAD VÁHOM - dokončená je hrubá stavba mosta, prebiehajú práce na príslušenstve mosta (osvetlenie komory mosta, káblové žľaby, izolácie mostovky, zjednocujúce nátery, odvodnenie mosta)
SO 44.33.21.1 PÚCHOV - POVAŽSKÁ BYSTRICA, NOVÝ ŽELEZNIČNÝ MOST NAD NOSICKOU PRIEHRADOU - prebiehajú práce na vodorovnej nosnej konštrukcii (NK), hlavné práce sú armovanie, debnenie, betonáže, predpinanie tvrdej výstuže (realizácia pomocou vozíkov letmej betonáže lamely P/Ľ č.6 na váhadle P2, súbežne realizácia NK pomocou výsuvnej skruže posledné pole č.3). Súbežne prebiehajú práce na príslušenstve mosta - odvodnenie, zjednocujúce nátery, budovanie pylónov mosta a odkop dočasného násypu.
Všetky mosty musia prejsť statickými a dynamickými skúškami. Skúšky je plánované realizovať v priebehu roka 2020.
2. Zmluvná cena stavebných prác v rámci modernizácie úseku Púchov - Považská Teplá je takmer 365 mil. eur bez DPH. Koľko z tejto sumy už ŽSR zaplatili zhotoviteľovi stavby Združenie Nimnica (vedúci člen Doprastav) k 31. máju? Koľko z tejto sumy už zaplatila EK, koľko štát (ministerstvo dopravy) a koľko ŽSR z vlastných zdrojov?
Prehľad čerpania finančných prostriedkov (EUR):
Európska únia |
Štátny rozpočet |
Štátny rozpočet |
Vlastné zdroje |
Spolu |
|
133 347 637,21 |
23 531 935,97 |
10 527 772,85 |
17 242 169,60 |
184 649 515,63 |
3. Modernizácia spomínaného úseku by mala byť hotová v januári 2020? Je to ešte reálny termín dokončenia, alebo aký je aktuálny termín, ak bude neskôr, aké sú hlavné dôvody meškania?
V úvode roka 2019 zaslal Zhotoviteľ stavby aktualizáciu harmonogramu stavebných prác s dobou ukončenia stavby k 15.12.2021. Za hlavný dôvod na zmenu termínu možno považovať odchýlne geologické pomery zaznamenané pri razení tunela Milochov a tunela Diel, ktoré si vyžiadali zmenu spôsobu technologických postupov, použitie špeciálnych metód na zabezpečenie tzv. kaloty s cieľom dosiahnutia spoľahlivosti a bezpečnosti týchto častí diela. Boli aplikované odchýlne metódy od projektom uvažovaných (predpokladaných) stavebných postupov v tzv. vystrojovacích triedach, pričom použitá zmena technológie bola z hľadiska časového plnenia pomalšia, t.j. náročnejšia na celkový čas. Ďalší časový sklz spôsobila napríklad čierna skládka odpadu, ktorá bola Zhotoviteľom stavby zistená až počas stavebných prác, to znamená, že projektant stavby nemal o jej existencii v čase prípravy projektovej dokumentácie vedomosť. Procesy, ktoré bolo nutné zabezpečiť a splniť v zmysle platnej legislatívy v oblasti odpadového hospodárstva trvali takmer 5 mesiacov (analýza vzoriek, posúdenie štátnym orgánom, vydanie rozhodnutí o spôsobe nakladania až po samotnú likvidáciu). Zaznamenali sme aj menšie parciálne problémy pri zakladaní stavieb, avšak tieto nemajú tak výrazný dopad na posun termínu ako vyššie uvedené udalosti. Každopádne si je potrebné uvedomiť, že stavba modernizácie železničnej infraštruktúry v úseku Púchov- Považská Teplá patrí nielen k finančne najnáročnejším, ale predovšetkým k technicky najzložitejším stavbám v histórii ŽSR. Práve geologické pomery vyplývajúce z typológie územia (rozvodie Váhu) vykazujú výrazné rozdiely a presná štruktúra, zloženie, resp. fyzikálno-mechanické vlastností hornín sú jednoznačne definované až na základe zistení Zhotoviteľa stavebných prác priamo počas aktuálneho postupu stavebných prác.
4. Aký je hlavný zmysel, prínos tohto projektu pre železničnú dopravu?
Hlavným účelom stavby je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov podľa medzinárodných dohôd, ktorými sú AGC európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach (1985) a AGTC európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy (1993).
Hlavným prínosom modernizácie je zabezpečenie environmentálnej, sociálnej a ekonomickej udržateľnosti rastu s osobitným dôrazom na ochranu a zlepšenie životného prostredia, ktoré charakterizujú najmä:
- podpora ekologickej železničnej dopravy (elektrifikovaná trať),
- zvýšenie traťovej rýchlosti, zníženie jazdných časov,
- možnosť využitia moderných rušňov a súprav s celoeurópskou interoperabilitou,
- zlepšenie spoľahlivosti - odstránenie meškaní z dôvodov na strane dopravnej cesty a iné,
- zvýšenie plynulosti cestnej dopravy vylúčením všetkých úrovňových krížení,
- inštalácia elektrickej požiarnej signalizácie pre včasné zaregistrovanie vznikajúceho požiaru,
- zníženie hlukovej záťaže územia výmenou žel. zvršku za zvršok s pružným bezpodkladnicovým upevnením na železobetónových podvaloch a zvarením koľajnicových pásov do bezstykovej koľajnice a inštaláciou protihlukových stien
- zvýšenie kvality železničnej dopravy a komfortu cestovania,
- zvýšenie atraktivity železničnej dopravy,
- podpora cyklodopravy budovaním podchodov prispôsobených pohybu cyklistov a s prístupovými rampami,
- zvýšenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti zabezpečením bezkolíznych prístupov na nástupištia a iné,
- inštalácia moderných technických prvkov riadenia dopravy, použitie moderných technológií a materiálov vo výstavbe,
- inštalácia oznamovacích a rozhlasových zariadení (automatických zvukových a vizuálnych systémov) do staníc a zastávok pre informovanie cestujúcej verejnosti, inštalácia nového zabezpečovacieho zariadenia typu elektronické stavadlo a inštalácia GSM-R,
- zvýšenie rýchlosti a spoľahlivosti osobnej a nákladnej dopravy a z toho titulu zvýšenie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikov v danej oblasti, jeden z predpokladov pre zvýšenie zamestnanosti.
V rámci realizácie sa vybudovali/budujú aj zariadenia a objekty, ktoré významným spôsobom pozitívne ovplyvnia prístup k železničnej infraštruktúre, poskytnú potrebný objem informácií a uľahčia prístup k výsledkom projektu aj osobám so zníženou pohyblivosťou a schopnosťou orientácie. Zrealizovali sa rozhlasové a informačné zariadenia, nástupištia (bezbariérové prístupy), podchody pre cestujúcich, úpravu prístupov v staničných priestoroch a osobitné značenie pre osoby so zrakovým postihnutím. Všetky tieto prvky majú priamy súvis s horizontálnym princípom rovnosti mužov a žien a nediskrimináciou, nakoľko poskytujú plošne rovnaké podmienky pre všetky skupiny obyvateľstva.
Poprosím tiež o základné informácie o realizácii projektu modernizácie traťového úseku Považská Teplá - Žilina, resp. jej druhej fázy v úseku Dolný Hričov - Žilina?
- celková zmluvná cena takmer 128 mil. eur bez DPH - objem financovania k 31. 5. 2019?
- z toho objem zaplatených financií zo zdrojov EÚ, štátu a ŽSR?
Projekt „ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa -(úsek Považská Teplá /mimo/- Žilina /mimo/“ bol rozhodnutím Riadiaceho orgánu zaradený do financovania z prostriedkov Európskej komisie v rámci dvoch Operačných programov. Ucelené časti stavby UČS 48 (úsek Považská Teplá- Bytča), UČS 49 (ŽST. Bytča) a UČS 50 (úsek Bytča- Dolný Hričov) boli financované z prostriedkov Operačného programu Doprava 2007-2013. Ucelené časti stavby UČS 51 (ŽST. Dolný Hričov), UČS 52 (úsek Dolný Hričov- Žilina) boli zaradené do projektov pre financovanie z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020. To znamená, že čiastka 128 mil. eur predstavuje zmluvnú cenu za stavbu ako celok, t.j. bez tzv. fáz. Vo Vašej otázke sa pýtate na druhú fázu- úsek Dolný Hričov- Žilina (mimo), finančné ukazovatele podľa požiadavky sú zrejmé z nasledovnej tabuľky:
Európska únia |
Štátny rozpočet |
Štátny rozpočet |
Vlastné zdroje |
Spolu |
35 322 372,33 |
6 233 359,81 |
11 280 485,94 |
77 332,89 |
52 913 550,97 |
Pozn. V prípade záujmu je samozrejme možné zaslať aj finančné ukazovatele pre tzv. prvú fázu, t.j. úsek realizovaný v rámci Operačného programu Doprava 2007-2013.
- predpokladaný termín dokončenia projektu 12/2018 - skutočný termín ukončenia modernizácie?
Stavba bola riadne ukončená v 12/2017, v roku 2018 Zhotoviteľ odstraňoval výlučne drobné nedostatky, ktoré nebránili užívaniu diela, príp. prebiehalo odstraňovanie reklamačných závad. Fakturačne sa stavba uzatvárala ešte v priebehu roku 2018.
- hlavné dôvody meškania?
Ako sme už uviedli vyššie, hlavným dôvodom, ktorý zapríčinil nedodržanie pôvodne plánovaného zmluvného termínu ukončenia lehoty výstavby do 05.02.2017 bola skutočnosť, že projekt bol rozhodnutím Riadiaceho orgánu zaradený do financovania z prostriedkov Európskej komisie v rámci dvoch Operačných programov. Ucelené časti stavby UČS 48 (úsek Považská Teplá- Bytča), UČS 49 (ŽST. Bytča) a UČS 50 (úsek Bytča- Dolný Hričov) boli financované z prostriedkov Operačného programu Doprava 2007-2013. Ucelené časti stavby UČS 51 (ŽST. Dolný Hričov), UČS 52 (úsek Dolný Hričov- Žilina) boli zaradené do projektov pre financovanie z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020. Rozhodnutie Riadiaceho orgánu prinieslo aj mnoho výrazných zmien, prevažne v projekte organizácie výstavby (ďalej len POV). Všetky POV, ktoré si vyžiadala zmena koncepcie financovania stavby boli rozhodujúcimi faktormi, ktoré zapríčinili omeškanie v rozsahu 9-12 mesiacov od štandardného režimu, t.j. podľa pôvodného zámeru. V záujme postupu stavebných prác, sa POV prepracovával niekoľkokrát- pre UČS 48,49,50, v roku 2015 pre UČS 51,52. Ďalším faktorom, ktorý zapríčinil negatívny vývoj v postupe stavebných prác bolo komplexné prepracovanie projektovej dokumentácie (ďalej len PD) pre ŽST. Dolný Hričov. Dôvodom bola petícia občanov doručená na MDVRR SR dňa 11.12.2014. Pôvodná PD uvažovala s tzv. predsunutou zastávkou pred ŽST. Dolný Hričov o cca 2 km. Petícia si vyžiadala zmenu PD a na základe rozhodnutia MDVRR SR došlo k potrebe komplexnej zmeny PD tak, aby bola ŽST Dolný Hričov zachovaná aj pre potreby osobnej dopravy. Medzi najzásadnejšie stavebné objekty, ktoré bolo nutné opäť naprojektovať bolo nové krajné nástupište, ostrovné nástupište a podchod. Celý proces sa udial za výrazného časového omeškania medzi požiadavkou na zmenu PD a jej dodaním na ŽSR. V neposlednom rade sa opätovne prejavil vplyv potreby na ďalšiu zmenu POV.“