13.08.2019
Vykoľajené štyri vozne nákladného vlaku a úplne paralyzovaná doprava. Taká bola situácia v úseku Tvrdošovce – Trnovec nad Váhom 9. júla 2019. Železničná infraštruktúra bola v dôsledku tejto nehody značne poškodená a na odstránení následkov sa robilo viac ako mesiac.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) intenzívne pracovali na obnovení tohto úseku, vlaky začali jazdiť po prvej traťovej koľaji už na druhý deň večer po nehode. Poškodenie druhej traťovej koľaje bolo väčšie, no od včerajšej (12. augusta) 18. hodiny je opätovne v prevádzke aj tá.
Foto: ŽSR/Peter Melicher
V súvislosti s odstraňovaním následkov nehodovej udalosti bolo potrebné v medzistaničnom úseku Tvrdošovce – Trnovec nad Váhom vymeniť viac ako 1400 poškodených betónových podvalov. Došlo ku kompletnej výmene výhybiek číslo 3, 4 a 5. Na výhybke číslo 2 boli vymenené poškodené výhybkové súčasti.
Taktiež bolo potrebné vymeniť železničný zvršok v druhej staničnej koľaji ŽST Trnovec nad Váhom v úseku 500 metrov. Podľa interných predpisov ŽSR zaviedli na opravenom úseku zníženú rýchlosť 30km/h, ktorá bude následne po konsolidačnom období upravená na štandardnú.Včerajším dňom (12. augusta 2019) bola zároveň plne obnovená obsluha vlečky spoločnosti Duslo Šaľa, ktorá bola počas obdobia po nehode obmedzená.
Foto: ŽSR/Peter Melicher
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice. Zabezpečujú tiež riadenie železničnej dopravy.