16.08.2019
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) – z pozície manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku – zaznamenali pokles bezpečnostných incidentov. Zo Správy o stave bezpečnosti za prvý polrok 2019 vyplýva, že sa znížil počet nehôd na priecestiach či prevádzkových porúch.
V kategórii „Nehoda na priecestí“ bolo za prvých šesť mesiacov tohto roka zaznamenaných celkom 19 nehôd. V porovnaní s prvým polrokom roka 2018 to predstavuje pokles o 11 nehôd. „Zodpovednosť za ich vznik bola vo všetkých prípadoch pripísaná užívateľom železničných priecestí, teda vodičom cestných vozidiel, cyklistom alebo chodcom,“ spresnil riaditeľ Odboru bezpečnosti a inšpekcie ŽSR Marian Bošnák. Ako doplnil, celkovo boli na priecestiach za prvý polrok usmrtené dve osoby, teda o osem osôb menej ako v predchádzajúcom období. Ťažko zranených bolo 8 ľudí – to je o jedného menej ako v predchádzajúcom období.
Železniciam Slovenskej republiky sa podarilo znížiť aj počet incidentov kategórie C – kam patria napríklad lomy koľajníc. V prvom polroku 2018 bolo incidentov tejto kategórie 77, v prvom polroku tohto roka 65. „Hlavnou príčinou lomov boli nadmerné ťahové napätia v koľajniciach s bezstykovou koľajou vplyvom nízkych teplôt,“ dodal Bošnák.
Z 94 na 84 sa medziročne znížil aj počet prevádzkových porúch. Menej teda bolo nezabezpečených jázd vlakov či porúch zariadení infraštruktúry.
Menej bolo v období január až jún aj nehôd v kategórii „vážne“. Celkovo 43, vlani to bolo 50. Vlani však nebolo zaznamenané za sledované obdobie ani jedno vykoľajenie vlaku, v prvom polroku tohto roka k jednému vykoľajeniu došlo – ide o prípad v Krompachoch.
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice. Zabezpečujú tiež riadenie železničnej dopravy.