Železnice Slovenskej republiky


Grafity na infraštruktúre ŽSR


28.08.2018

Dobrý deň, dnes vyšla správa od polície, že v Trenčíne chytili dvoch mladíkov, ako sprejom popísali protihlukovú stenu na novom železničnom moste. https://mytrencin.sme.sk/c/20896829/policajti-zadrzali-dvoch-sprejerov.html Podľa polície spôsobili škodu vo výške 1000 eur.

Ako reagujete na podobné činy?

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pri zistení uvedenú skutočnosť nahlasujú železničnej polícii (ŽP), ktorá vo veci koná (niekedy aj bez nahlásenia, ako bolo v tomto prípade, keď prichytili páchateľov priamo pri čine).

Podobný prípad bol v železničnej stanici (ŽST) Trenčín-Zlatovce, kde pri kontrolnej činnosti boli prichytení páchatelia priamo pri sprejovaní protihlukovej steny. Boli zadržaní pracovníkmi ŽSR a odovzdaní ŽP na riešenie.

Akým spôsobom je táto škoda vypočítaná?

Pri odstraňovaní grafitov vlastnými pracovníkmi sa škoda vypočíta ako súčet nákladov na materiál, dopravu a prácu pracovníkov.

Pri odstránení dodávateľsky je škoda vyčíslená na základe cenovej ponuky viacerých dodávateľov a fakturácii skutočných nákladov.

Predbežná škoda pri vyžiadaní PZ, odd. ŽP – predbežná kalkulácia na základe vyžiadania, skutočná škoda až po fakturácii, resp. zosumarizovaní nákladov.

V marci som o podobnom probléme - vandali vtedy postriekali okrem protihlukových stien na moste aj nove podchody. Vyjadrili ste sa, že ich odstránite v čo najkratšom čase. Je koniec augusta, tie pôvodné čmáranice stále v podchode sú. Prečo železnice nezabezpečili ich odstránenie? Kedy by k tomu mohlo prísť?

ŽSR odstraňujú grafity na svoje náklady len v podchodoch, ktoré majú v správe, ostatné podchody ako vyvolaná investícia v rámci modernizácie sú v správe obcí (podchody Brnianska, Vlárska, podchod zo ŽST Trenčín na Hodžovu, Billa, Kubrá, Opatová... ).

V súčasnosti prebieha obhliadka postriekaných protihlukových stien (PHS) na novom železničnom moste a PHS v okolí železničnej trate v Zlatovciach a úsek Trenčín – Trenčianska Teplá. Na základe cenovej ponuky a pri priaznivej finančnej situácii budú grafity odstránené dodávateľsky (prednostne na novom moste – špecifický materiál – plexisklo).

Akým spôsobom - technicky - odstraňujú železnice grafity?

Lokálne vlastnými prostriedkami (podchod ŽST Trenčín, Ilava... – všetky podchody v správe ŽSR ), pri väčšom znečistení ako mimoriadnosť dodávateľsky. Pri stavbách a zariadeniach, ktoré ešte neboli prevzaté počas modernizácie – riešili sa požiadavkou na zhotoviteľa stavby – odstránenie na vlastné náklady, tieto náklady neboli zahrnuté v škodových pohľadávkach ŽSR.

Technické riešenie podľa doterajších skúseností tj. celoplošný náter (resp. nanesenie valcom) antigrafitového prípravku, pôsobenie cca 10-20 minút, odstránenie vysokotlakovým čističom aplikáciou horúcej vody, v prípade hrubého znečistenia sa postup zopakuje.

Pri nemožnosti odstránenia grafitu (porézny materiál, farebné nátery...) – prestriekanie pôvodného náteru farbou.

Aké náklady na ich odstraňovanie vynakladáte?

V priľahlej oblasti ŽSR evidujú vlastné náklady pri odstraňovaní grafitov vo výške zhruba 3500 €, pri súčasných znečistených plochách v rozsahu asi 1000 – 1500 m2 v celom obvode možno predpokladať náklady (škody) rádovo v desaťtisícoch eur. Viackrát sa opakovala situácia, že do 1 – 2 týždňov po odstránení grafitu sa objavili na tom istom mieste, resp. v blízkosti a ich počet neustále narastá.

 



Právne dokumenty