Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničný spodok a zvršok

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Výstavba náročných horských tratí na Slovensku v medzivojnovom období si vyžiadala rozsiahle zemné práce. Prvý krát boli u nás použité stroje pri stavbe zárezov na železnici Veselí na Moravě – Nové Mesto nad Váhom, kde sa však príliš neosvedčili. Príčinou bola vysoká hmotnosť použitého parného bagra i nemožnosť využiť jeho výkon, obmedzovaný kapacitou stavebnej drážky odvážajúcej vyťaženú zeminu.

 Vysoký počet typov koľajníc, prevzatý ČSD po železniciach monarchie sa stal príčinou rozhodovania používať naďalej pri novostavbách i rozsiahlejších opravách s využitím nového materiálu iba oceľové širokopätné koľajnice profilov Xa (35,65 kg/m) a A (44,35 kg/m) s obvyklou dĺžkou 15 m; na objednávku boli dodávané i koľajnice s dĺžkou 18-20 m. Pre najťažšie zvršky sa od roku 1929 začali zavádzať koľajnice profilu T (49,71 kg/m) s dĺžkou až 25 m. Všetky typy koľajníc boli pripevňované k podvalom prostredníctvom rozponiek, umožňujúcich jednoduchú úpravu rozchodu, na odkladnici so sklonenou hladkou úložnou plochou. Koľajnice boli navzájom spojované najčastejšie uhlovými spojkami s prierezom Z. Pomerne značná výška stojiny koľajnice profilu A a T však dovolila vrátiť sa k plochým spojkám, charakteristickým pre podložené styky v druhej tretine 19. storočia, ktoré disponovali vzhľadom na svoju výšku dostatočnou tuhosťou. Použitie plochých spojok umožnilo zdokonaliť konštrukciu styku koľajníc uplatnením styku s môstkovou doskou namiesto vtedajšieho previslého. Súčasne sa však začalo experimentovať s termitovým zváraním koľajníc. Na Slovensku sa táto technológia použila v Bralskom tuneli na novostavanej železnici Handlová – Horná Štubňa v roku 1929; koľajnice tvaru T tu boli aluminotermicky zvarené do pásov s dĺžkou 50-100 m. Vzhľadom na bohaté lesné zdroje ČSR boli podvaly v drvivej väčšine drevené, iba vo výhybkách sa častejšie používali podvaly oceľové.

V konštrukcii výhybiek začali perové jazyky prevládzať nad dosiaľ rozšírenou čapovou konštrukciou.

Zdokonalený spaľovací motor bol použitý v prvých motorových vozíkoch pre dopravu materiálu pri udržiavacích prácach na trati. Tieto práce uľahčil tiež autogén a acetylénovým vyvíjačom, Neddermayerove vozíky pre prepravu koľajových polí a ručné žeriavy pre ich pokládku, prístroje na zvarovanie koľajníc termitom a ďalšie, najčastejšie ručné náradie.

 

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty