Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Parné rušne - konštrukcia parných rušov

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


V konštrukcii jednotlivých celkov parných rušňov nedošlo v období 1918-1939 v porovnaní s predošlým obdobím k žiadnym zásadnejším zmenám; vyvíjalo sa predovšetkým príslušenstvo rušňov. Za zmienku stojí najmä zavedenie napájačov na výfukovú paru typu Metcalfe, zvyšujúcich predhriatie napájacej vody (1924), elektrického osvetlenia s turbogenerátorom (1926), usmerňovacích plechov, zabezpečujúcich náležitý výhľad pri jazde so zavretým regulátorom (1932) a napokon i prvé pokusy s pneumatickými rozvodovými servomotormi, oceľovými pecami a s nimi súvisiacimi pneumaticky ovládanými pecnými dvierkami, obmedzujúcimi škodlivý prístup studeného vzduchu počas nakladania (1938). Úsilie zjednodušiť obsluhu rušňov viedlo k náhrade ručne obsluhovaných vyrovnávačov automatickými sústavy Winterthur a neskôr Melin; najjednoduchším riešením problému vyrovnávania tlakov v parnom stroji počas jazdy so zatvoreným regulátorom sa však napokon ukázalo využitie samovyrovnávacích posúvačov sústavy Trofimov. Kotlové tlaky ani osové zaťaženia v sledovanom období prakticky nevzrástli.

Hlavnými dodávateľmi parných rušňov pre ČSD v tomto období boli predovšetkým lokomotívka Škoda Plzeň a První Českomoravská továrna na stroje v Prahe, ktorá v roku 1924 fúzovala so závodom Ing. Emil Kolben Praha-Vysočany a v roku 1928 i s podnikom Breitfeld-Daněk v Slaném, ktorý tiež vyrábal rušne – spoločne vytvorili závod Českomoravská-Kolben-Daněk so značkou ČKD. Výrobu niektorých výrobných sérií lokomotív radu 423.0 zabezpečovali tiež Adamovské strojírny v Adamove.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty