Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Vozne

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Dynamický rozvoj uhorskej železničnej siete v predchádzajúcom období výrazne zvýšil možnosti cestovania. Ľudia vo vlaku trávili čoraz viac času; bolo teda dôležité spraviť dlhé cestovanie čo najpríjemnejším. Toto úsilie sa prejavilo v celom rade zmien konštrukcie osobných vozňov. Po kachliach Geburth na pevné palivo vo vozni a zavedení dvojitej podlahy v polovici 70. rokov, tlmiacej hluk a zvyšujúcej tepelnú izoláciu, prišla na rad konečná úprava rozmerov osobných vozňov, ďalšie zdokonaľovanie ich vykurovania i osvetlenia a inštalácia toaliet. Významný pokrok vo všetkých týchto smeroch reprezentovali trojnápravové vozne, dodávané v roku 1882 – skriňa už dosiahladnes obvyklú šírku 3,12 m, vykurovanie zabezpečovalo teplovzdušné kúrenie s kachlami na pevné palivo, umiestnenými pod vozňom, osvetľované boli zdokonalenými olejovými lampami s odrazkami. No skutočne prelomovou sa stala konštrukcia dvojnápravových vozňov z roku 1885, ktoré ako prvé na uhorských železniciach, umožňovali priechod medzi jednotlivými vozňami vlaku, uplatnili priebežné kúrenie parou z rušňa a nahradili dovtedajšie nedokonalé olejové osvetlenie podstatne výkonnejším plynovým sústavy Reidinger a Pintsch. V tomto období sa tiež objavili na uhorských železniciach prvé špeciálne salónne, vyhliadkové a reštauračné vozne. Prakticky súčasne bol pre miestne železnice vyvinutý charakteristický typ ľahkých dvojnápravových vozňov so stredovou chodbičkou a otvorenými plošinami. Zdokonalené a zväčšené vozne tejto osvedčenej koncepcies otvorenou plošinou alebo zakrytým predstavkom sa začiatkom 20. storočia objavili i na hlavných tratiach.

Zvyšovanie rýchlosti osobných vlakov na hlavných tratiach si vyžiadalo tiež zdokonaliť konštrukciu ich spodku. Rozsiahle pokusy, vykonané MÁV v rokoch 1889-1890, umožnili nahradiť dovtedy používané tuhé vedenie ložiskových domkov voľným. V dôsledku prirodzenej snahy oslobodeného vozňového dvojkolesia stavať sa v oblúku radiálne tak bolo umožnené konštruovať osobné vozne s podstatne väčšími rázvormi, obmedzujúcimi rušivé pohyby pri vyšších rýchlostiach. Rovnako sa zvýšená pozornosť venovala tiež vyváženiu vozňových dvojkolesí. Zjednodušenie údržby ložísk v náročných prevádzkových pomeroch pri vyšších rýchlostiach viedlo k zavedeniu ložísk so spodným mastením, prichyteným k ložisku jednoduchým strmeňom a neskôr i k jednodielnym ložiskám s predným vekom. Pre rýchlosti nad 80 km/h boli od polovice 90. rokov 19. storočia stavané osobné vozne ako štvornápravové; ich zvláštnosťou sa stalo elektrické osvetlenie. V konštrukcii rámov vozňov dominovala počas celého obdobia oceľ, skrine však boli i naďalej stavané ako drevené s plechovým obkladom.

Obvyklá nosnosť nákladných vozňov vzrastala pod tlakom postupného nárastu nákladnej dopravy od druhej polovice 70. rokov a v 90. rokoch dosiahla 15 t; do začiatku 1. svetovej vojny sa nosnosť dvojnápravových „uhliakov“ zvýšila ešte o ďalších 5 t. Snaha racionalizovať prepravu hromadných substrátov viedla už v 90. rokoch k pokusom stavať nákladné vozne s nosnosťou až 30 t ako podvozkové (cieľom bolo udržať nápravové zaťaženia vozňov na akceptovateľnej úrovni aj pre miestne železnice). V konštrukcii týchto vozňov sa v Uhorsku prvýkrát použili plechové výlisky pre zníženie ich vlastnej hmotnosti. Konštrukcia spodkov nákladných vozňov z ocele bola v tomto období už úplne bežnou a tento materiál sa najmä od začiatku 20. storočia začal uplatňovať i v konštrukcii kostry vozňových skríň. Základný sortiment špeciálnych nákladných vozňov uhorských železníc pochádzajúci z 80. rokov (kotlové vozne, vozne na uhlie a koks, oplenové vozne na dlhé drevo atď) bol v roku 1890 doplnený typom zakrytého vozňa s tepelnou izoláciou pre prepravu mäsa a piva a začiatkom 20. storočia i špeciálnymi celokovovými výsypnými vozňami. 

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty