Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železnica Podbrezová - Brezno - Tisovec

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Zdokonalenie spojenia železiarní v Hronci a v Tisovci sa stalo predmetom rokovania uhorského parlamentu už v roku 1872, keď bol (v dňoch 12. a 15.3.) schválený zákonný článok č. X o výstavbe spojovacej železnice. Jej výstavbe zabránili najprv technické problémy (pri prechode pohoria medzi Malohontskou a Zvolenskou župou by bolo treba akceptovať stúpanie zäčšie ako 30 ‰), neskôr i hospodárska kríza 70. rokov.

Koncesia na výstavbu a prevádzku vhodnejšie trasovanej železnice bola vydaná až na základe zákonného článku č. XXIX/1895 nariadením MO č. 44498/95.VI.21 pre skupinu koncesionárov zastúpenú Gejzom Kubínyim, Pavlom Mendelom, Alexandrom Hoffmanom a Viliamom Quittnerom. Trať železnice vychádzala zo stanice MÁV v Podbrezovej a viedla do stanice MÁV v Tisovci (s odbočkou Bujakovo – železiarne Bujakovo). Trať bola vybudovaná v dvoch etapách: najskôr úsek Podbrezová – Pohronská Polhora a potom úsek Pohronská Polhora – Tisovec. Zvláštnosťou trate bolo, že v úseku Pohronská Polhora – Bánovo (Gömörvég) so stúpaním až 50 ‰ sa v dĺžke 15,777 km prvý krát v Uhorsku použil Abtov ozubnicový systém s oceľovými podvalmi Heindl a pomerne ťažký zvršok s koľajnicami 34,5 kg/m, dovoľujúci osové zaťaženie až 14 t.

Ďalšia výstavba sa uskutočnila až po prelome storočia. Na základe zákonného článku č. XXVII/1904 vydalo MO nariadením č. 59492/904.IX.12 koncesiu, ktorá bola druhým dodatkom pôvodnej koncesie, na výstavbu trate Brezno – Červená Skala. Výstavba železnice sa skončila v roku 1910 postavením trate Chvatimech – Hroneca vlečky, ktorá odbočovala z tejto trate do továrne Bartelmus. Koncesia, ktorá stavbu trate umožňovala, bola tretím dodatkom pôvodnej a železničnej spoločnosti bola vydaná nariadením MO č. 33466/910.

Na 41,2 km dlhej trati Podbrezová – Tisovec so 4 stanicami a 1 výhybňou bolo vybudovaných 6 výpravných budov, 3 sklady, 1 výhrevňa a 12 strážnych stanovíšť. Len 1 zo 48 úrovňových priecestí bolo kryté závorami. Ťažký horský terén mohol byť zdolaný iba vďaka rozsiahlym zemným prácam: najhlbší zárez dosahoval hĺbku 20 m, najvyšší násyp výšku 13 m. Premiestnenie stanice v Podbrezovej, vynútené rozširovaním železiarní, si v roku 1912 vynútilo postaviť tu novú výpravnú budovu.

Na trati Brezno – Halny – Červená Skala s 5 stanicami a 2 nákladiskami, 1 zastávkou-nákladiskom a 6 zastávkami bolo vybudovaných 7 výpravných budov, 3 sklady, 7 nekrytých nákladísk, 4 váhy a v stanici Červená Skala aj remíza rušňov a točňa. Na šírej trati bolo 7 strážnych stanivíšť a 83 úrovňových priecestí bez závor. Stavba 39,4 km dlhej železnice si vyžiadala vybudovať násypy výšky 5,5 a zárezy hĺbky 10,5 m. Náročné terénne pomery sa prejavili na pomerne vysokej cene výstavby, ktorá dosiahla čiastku 10 783 000 K.

Prevádzka na jednotlivých úsekoch bola otváraná v týchto termínoch:

  • Podbrezová – Pohronská Polhora     15.12.1895
  • Pohronská Polhora – Tisovec     3.11.1896
  • Brezno – Halny – Červená Skala     28.11.1903
  • Chvatimech – Hronec     1.9.1910

Na ozubnicovej trati Tisovec – Pohronská Polhora boli prevádzkované 4 ozubnicovo-adhézne rušne triedy T Vib (od roku 1911 rad 41 MÁV, ČSD 403.5), vyrobené v lokomotívke Floridsdorf v roku 1896 (výr. č. 1014 až 1016) a v roku 1900 (výr. č. 1430), ktoré tu dopravovali osobné i nákladné vlaky.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.

 



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty