Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Tiská železnica

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Azda najvýznamnejšou udalosťou obdobia výstavby hlavných železníc v Uhorsku, ovplyvňujúcou Tiskú železnicu ako celok, sa stalo prenesenie sídla spoločnosti. Impulz pre túto zmenu priniesol výnos uhorského ministerstva dopravy a verejných prác z 10.2.1868, ktorý v súvislosti s novým štátoprávnym usporiadaním po rakúsko-uhorskom vyrovnaní nariadil preniesť sídlo spoločnosti z Viedne do Pešti a po stránke štátneho dozoru podriadil podnik výlučne tomuto ministerstvu. V roku 1869 spoločnosť zriadila na základe predmetného výnosu svoje nové sídlo v Pešti.

Proces postupného zvyšovania štátneho vplyvu na spoločnosť pokračoval naďalej – 8.12.1868 nadobudol právnu moc zákon o umorení dlhu štátnej garancie, podľa ktorého štát obdržal na jeho úhradu 26 545 akcií spoločnosti v celkovej hodnote 5 309 000 zl; zvyšok uhradila spoločnosť v hotovosti.

K určitej konsolidácii pomerov v udeľovaní štátnej garancie došlo až v roku 1873 po dlhom rokovaní, keď bola zákonom č. XVIII aj pre Uhorsko uznaná platnosť dodatku ku koncesii z roku 1865 – vtedy bol za základ výpočtu úrokovej garancie položený základný kapitál spoločnosti a stanovená tiež výmera daní.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty