Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Rakúska spoločnosť štátnej železnice (StEG)

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Rakúsko-uhorským vyrovnaním sa zhoršili existenčné podmienky Rakúskej spoločnosti štátnej železnice na území Slovenska. Uhorská vláda intenzívne hľadala všetky možnosti realizovať svoju nezávislosť na Rakúsku a nebola spokojná, že rozsiahle majetky a prevádzky spoločnosti na území Uhorska boli spravované z Viedne a že samotná spoločnosť sa pre svoju kapitálovú silu a vplyv vyskopostavených veľkoakcionárov prekticky nedala ovplyvňovať. Napätie medzi spoločnosťou – pracujúcou s francúzskym kapitálom, ktorého delenie nebolo možné vykonať krátkou cestou – a vládou rástlo a prejavovalo sa napr. prieťahmi pri prerokovávaní koncesií na realizáciu nových uhorských železničných projektov StEG (železnica Arad – Timisoara a pod.).

StEG preto na začiatku 70. rokov venovala svoju pozornosť predovšetkým dokončeniu svojej doplňovacej siete na území Rakúska (tratí Marchegg – Stadlau a Viedeň – Brno, budujúcich spojenie medzi severnou a juhovýchodnou vetvou StEG). Angažovala sa tiež pri výstavbe rumunských železníc po opustení projektu H. B. Strousbergom.

Na Slovensku boli v tomto období vykonané iba menej významné investičné akcie (vybudovanie novej železnej konštrukcie mosta pri Devínskej Novej Vsi v roku 1868, nahradzujúcej starý drevený most, zničený počas prusko-rakúskej vojny, dokončenie honosnej výpravnej budovy bratislavskej hlavnej železničnej stanice podľa plánov architekta Ignáca Feiglera ml. v roku 1871). Prvým príznakom rozsiahlejšej investičnej aktivity StEG na Slovensku bolo zakúpenie priemyselnej železnice Palárikovo – Šurany v roku 1873. Táto trať sa neskôr stala základom siete miestnych železníc StEG v Ponitrí.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty