03.05.2019
Poprosim vás o odpovede na nasledujúce otázky:
1. Koľko úmrtí/nehôd bolo v minulom roku na železničných priecestiach? Koľko bolo v roku 2017?
V roku 2018 bolo na sieti ŽSR zaznamenaných celkom 48 nehôd. V porovnaní s predchádzajúcim obdobím je to pokles o 2 nehody. Zodpovednosť za vznik týchto nehôd bola vo všetkých prípadoch pripísaná užívateľom železničných priecestí (vodičom cestných vozidiel, cyklistom alebo chodcom). Na pasívnych priecestiach zabezpečených iba výstražnými krížmi sme zaevidovali 14 nehôd, na aktívne zabezpečených priecestiach spolu 34 nehôd. Celkovo bolo na priecestiach usmrtených 15 osôb (o 9 osôb viac ako v predchádzajúcom období) a ťažko zranených bolo 14 osôb (o 1 osobu viac ako v predchádzajúcom období).
Prehľad porovnania nehôd na priecestiach na sieti ŽSR v rokoch 2017 a 2018:

A3 – vážne nehody
B3 – menšie nehody

PZS-Z – aktívne - priecestné zariadenie svetelné so závorami
PZS – aktívne - priecestné zariadenie svetelné bez závor
PZM – aktívne - priecestné zariadenie mechanické (so závorami)
K – pasívne (nezabezpečené) priecestie

Rozdelenie smrteľných zranení na priecestiach:

* rušňovodič dopravcu ZSSK Slovensko
Rozdelenie ťažkých zranení na priecestiach:

* rušňovodič dopravcu ZSSK Cargo Slovakia
2. Koľko bolo úmrtí/nehôd na železničných priecestiach minulý rok v OR Žilina? Koľko v roku 2018 a 2017?
V roku 2018 došlo na priecestiach v obvode Oblastného riaditeľstva Žilina celkom k 14 nehodám. Zodpovednosť za vznik týchto nehôd bola vo všetkých prípadoch pripísaná užívateľom železničných priecestí. Pri týchto nehodách došlo k smrteľnému zraneniu cyklistu, motocyklistu, jedného vodiča a jedného spolujazdca, k trom ťažkým zraneniam vodičov a trom ťažkým zraneniam spolujazdcov.
V roku 2017 došlo na priecestiach v obvode Oblastného riaditeľstva Žilina celkom k 13 nehodám. Zodpovednosť za vznik týchto nehôd bola vo všetkých prípadoch pripísaná užívateľom železničných priecestí. Pri týchto nehodách došlo k smrteľnému zraneniu cyklistu a chodca a k ťažkému zraneniu cyklistu.
3. Ako sa nehodovosť podľa železníc vyvíja, myslíte si, že sa stav zlepšil, alebo naopak zhoršil?
K vašej otázke zlepšenia/zhoršenia stavu bezpečnosti na železničných priecestiach odporúčame navštíviť odkaz https://www.zsr.sk/pre-media/vyjadrenie-media/2018/jun/medzinarodny-den-bezpecnosti-zeleznicnych-priecestiach-ilcad-2018.html, kde je dlhodobo sledovaný vývoj nehodovosti.
4. Plánujete dať na niektoré priecestia kamery, aký by to malo podľa vás význam?
ŽSR pripravujú Projekt realizovateľnosti – Centralizácie riadenia systémov bezpečnosti objektov ŽSR a zabezpečenie štandardov železničných staníc, v ktorom figurujú kamerové systémy aj na niektoré vymedzené železničné priecestia.
Zavedenie kamier na niektorých priecestiach by pomohlo s identifikovaním automobilu podľa EČV pri porušení dopravných predpisov a s tým spojené trestnoprávne riešenie vinníkov prostredníctvom polície. Kamery upozornia dopravného zamestnanca (výpravcu/dispečera), že na danom priecestí sa nachádza prekážka, napríklad dopravný prostriedok (dlhodobo uviaznutý) a mohlo by prísť ku kolízii s vlakom. Taktiež informujú o funkčnosti PZZ.
5. Kedy asi by ste chceli kamery zaviesť?
Presné termíny nevieme určiť, nakoľko momentálne projekt realizovateľnosti - Centralizácie riadenia systémov bezpečnosti objektov ŽSR a zabezpečenie štandardov ŽST je stále v príprave.
6. Ktoré priecestia v ZA a okolí sú v tomto smere problematické? Kde evidujete najviac nehôd ako železnice, kde sú podľa vás zle výhľady, prípadne iné problémy?
Opakovane došlo k nehode na železničnom priecestí regionálnej trate Žilina – Rajec. Toto priecestie je svetelné bez závor, nachádza sa na konci Žiliny smerom na Rajec v priemyselnej zóne so zvýšenou frekvenciou prejazdu cestných vozidiel (CV). Na priecestie je príjazd CV zo 4 smerov a hoci je tu traťová rýchlosť len 60 km/h za posledných 5 rokov sa tam stali 3 nehody, bez usmrtenia:
19.11.2014 – CV, osobný vlak, došlo k poškodeniu vlaku a CV, k 1 ťažkému zraneniu vodičky auta a ľahkému zraneniu 2 spolujazdcov (deti);
11.05.2015 – CV, osobný vlak, došlo len ku škode na vlaku a CV, bez zranení;
26.07.2017 – CV, osobný vlak, došlo k poškodeniu vlaku a CV, k 2 ľahkým zraneniam (vodič a spolujazdkyňa).
Zároveň chceme poukázať na železničné priecestie na trati Čadca – Skalité – Zwardoň (PL), ktoré sa nachádza bezprostredne pri zastávke Svrčinovec zast., ide o železničné priecestie svetelné so závorami. Tu doposiaľ nedošlo k nehodám, ale z dôvodu vysokej frekvencie CV smerujúcich do a z Poľska (hlavne kamióny), dochádza k poškodzovaniu závorových ramien, ktoré vodiči kamiónov nerešpektujúci a výstražné svetlá veľmi často vyrážajú zo stojanov. Priecestie je monitorované kamerou, ktorej záznamy pri poškodení zariadenia odovzdáva ŽSR polícii.
7. Kde v okolí by ste chceli v budúcnosti nainštalovať kamery?
Momentálne sú vybudované pri rekonštrukcii PZZ v Staškove.
V rámci projektu Centralizácia riadenia systémov bezpečnosti objektov ŽSR a zabezpečenie štandardov ŽST sú v OR Žilina plánované:
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-PZZ |
km 0,472 |
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-PZZ |
Čadca mesto_km 278,675 |
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-PZZ |
Krásno n/Kysucou - Čadca_km 276,436 |
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-PZZ |
Kysucké Nové Mesto_km 259,305 |
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-PZZ |
Kysucké Nové Mesto – Krásno n.Kys. km 264,698 |
|
OR Žilina |
Čadca |
KS-ŽST |
Čadca mesto_zastávka + PZZ |