09.04.2014
Sledujem prestavbu železničnej trate na Považí a zarážajú ma niektoré veci. Zažil som aj predchádzajúcu modernizáciu a porovnávam. Čo sa týka stavebnej technológie, tá sa prakticky, až na malé výnimky, nezmenila. Je tým pádom aj pomalá a drahá (to je ale vec investora). Nazval by som to preto skôr obnovou než modernizáciou. Modernejší je akurát prenos dát.
Nevieme odkiaľ beriete informácie, že Vami spomínaná modernizácia je pomalá a drahá. Pri posudzovaní veličín času ako aj výšky vynaložených peňazí je potrebné vždy vychádzať z merita veci, t.j. z obsahu a rozsahu vykonávaných prác, z plánovaných termínov a investičných nákladov a samozrejme aj z uzatvorenej zmluvy so Zhotoviteľom stavebných prác, ktorá bola výsledkom verejnej súťaže. Vychádzajúc z týchto konkrétnych faktov môžeme zodpovedne konštatovať, že Vaše konštatovanie je subjektívne a ničím nepodložené.
V zmysle medzinárodných účtovných štandardov a §29 zákona o dani z príjmov sa modernizáciou rozumie rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti hmotného a nehmotného majetku o také súčasti, ktoré pôvodný majetok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú súčasť majetku. Za neoddeliteľnú súčasť majetku sa považujú samostatné veci, ktoré sú určené na spoločné použitie s hlavnou vecou a spolu s ňou tvoria jeden majetkový celok. V prípade, že by išlo iba o obnovu a nie o modernizáciu železničnej dopravnej cesty, nebolo by možné financovanie modernizácie z prostriedkov EÚ. Takže aj toto Vaše konštatovanie sa nezakladá na faktoch, ale iba na Vašich pocitoch a subjektívnych názoroch. Dovolíme si poznamenať, že aj ŽSR by si vedeli predstaviť veľkorysejšie riešenie modernizácie tratí, avšak je potrebné preukázať efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov, na čo slúži štúdia realizovateľnosti a analýza nákladov a výnosov investičných projektov (tzv. Cost Benefit Analysis /CBA/) pre projekty spolufinancované z fondov EÚ: štrukturálnych fondov (ŠF) a Kohézneho fondu (KF). Dokumenty uložené EÚ, ktoré upravujú spolufinancovanie z fondov EÚ a predstavujú požiadavky na žiadosti o tieto fondy, sú záväzné pre všetkých žiadateľov.
Čo ma ale mrzí, je krátkozrakosť prestavby - znižovanie počtu koľají v staniciach (Trenčín...), obnova len časti koľajiska (Trenčianska Teplá...). Vzhľadom na nárast cestnej dopravy sú cesty stále upchatejšie. Preto bude veľmi pravdepodobne železnica stále zaujímavejšia. Bude však mať menšiu kapacitu než dnes.
Počet koľají v jednotlivých staniciach vychádza z vypracovanej a schválenej dopravnej technológie, ktorú ŽSR zabezpečujú ako súčasť projektovej dokumentácie a vychádza z výhľadových požiadaviek na prepravu tovarov a osôb s ohľadom na celospoločenské potreby. V súlade s výsledkami dopravnej technológie je vypracovaná projektová dokumentácia, ktorá je schválená štátnou expertízou a po získaní stavebných povolení sa pristupuje k samotnej realizácií stavebných prác.
Napísať tento mail ma ale donútila iná vec. Všimol som si, že na obnovené koľajové lôžka sa niekde (napr. Trenčín - posledné dve koľaje od staničnej budovy) požili opotrebované, pravdepodobne desiatky rokov staré, koľajové polia. Neviem, kde ich realizátori stavby vzali, na trenčianskej stanici v takom stave žiadne neboli (prešiel som ešte nevymenené koľaje). Upevňovacie prvky zmienených koľají sú v pokročilom štádiu korózie. To nie je ani obnova, nieto modernizácia. Zaujímalo by ma, kto bude zodpovedný za prípadnú haváriu. V každom prípade budem mať pri takomto spôsobe "modernizácie" obavy cestovať železnicou. Nazval by som to preto skôr obnovou než modernizáciou. Modernejší je akurát prenos dát.
Koľaje č. 8 a 10, ktoré sú z roku 1987 mali byť a boli Zhotoviteľom len smerovo a výškovo upravené. Počas prác na párnej skupine koľají boli koľaje č. 8 a 10 zaštrkované až po temeno koľajnice a slúžili Zhotoviteľovi ako prístup do koľajiska. Po ukončení prác na párnej skupine bol z koľají odstránený zásyp a upevňovadlá boli očistené. Počas zásypu došlo ku korózii upevňovadiel, avšak ich technický stav je z hľadiska držebnosti plne vyhovujúci. Zhotoviteľ vykonal na týchto koľajach len smerovú a výškovú úpravu. Všetky práce v ŽST boli realizované v súlade s vypracovanou a schválenou projektovou dokumentáciou, ktorá mení usporiadanie koľají v ŽST. Pre spresnenie uvádzame, že spomínané koľaje nie sú hlavné dopravné koľaje a nebudú využívané pre prejazd rýchlikov a pre pristavovanie osobných vlakov k nástupu a výstupu cestujúcich.
Vaše tvrdenie, že boli vložené staré koľajové polia, ktoré sa v železničnej stanici nikdy v takom stave nenachádzali, sa teda nezakladá na pravde.