Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Oplotenie tratí - ochrana zvierat

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


03.04.2014

Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a momentálne pracujem na svojom školskom projekte (ateliérovej práci). V tomto projekte sa zaoberám problematickým úsekom železničnej trati vedúcej ponad obec Uľanka, na ktorej hlavne v zimných mesiacoch dochádza k úhynu najmä vysokej zvery. Na tento problém chcem poukázať výtvarným prejavom a tak možno dospieť i k tomu, že dôjde k riešeniu. Riešením v takýchto prípadoch by mohlo byť oplotenie medzi železnicou a lesom, prípadne zavedenie pachových repelentov proti zvery. Takto by sa zamedzilo zbytočnému úhynu zvery. Bývam tesne pod železničnou traťou a už sa nám niekoľkokrát stalo, že sme príslušnému horárovi v danej oblasti oznamovali úhyn. Jednalo sa väčšinou o vysokú zver (jelene a samice jeleňa), ktoré sa po zrážke ocitli až pri našom dome. Je to nepríjemný pohľad vidieť takýmto spôsobom uhynúť zver, pretože častokrát nedochádza k usmrteniu hneď po zrážke, ale až o niekoľko hodín. Mojím cieľom je upriamiť pozornosť na tento problematický úsek (ktorý určite nie je jediný na Slovensku) a získať stanovisko od inštitúcií, ktorým prináleží pôsobnosť na tomto úseku (Štátne lesy SR, ŽSR). Bola by som teda veľmi rada vašemu stanovisku k danému problému, prípadne i možným informáciám či nehodlá ŽSR spolupracovať s ďalšímí zodpovedajúcimi inštitúciami  na riešení tohto problému (napr. výstavbou oplotenia trate). Tiež by som sa Vás chcela opýtať či si nevediete štatistiky ohľadom nehodovosti na železničných tratiach (samozrejme týkajúce sa úhynu zvery), ak áno, bola by som rada aj týmto informáciám.
S
kúste sa na daný problém pozrieť očami správcu železničnej infraštruktúry. Vami načrtnutý problém je iba čiastkový. Na našom území (SR) je pomerne hustá sieť železničnej infraštruktúry (neoplotená). ŽSR majú vybudované železničné priechody, priecestia. Napriek tomu existujú nelegálne priechody. Takéto nelegálne priechody sú nebezpečné z hľadiska hlavne prechádzajúcej osoby cez koľaje, nakoľko tieto priechody sa vyskytujú hlavne v zastavaných územiach (sídliská, obchodné centrá), kde z titulu zvýšeného hluku často nepočuť prichádzajúce dráhové vozidlo, pri prechádzaní cez koľaje hrozí riziko úrazu z pádu, resp. pri prenášaní bicyklov. Takéto priechody sú nebezpečné hlavne v miestach, kde sú na trati oblúky, alebo pevné zariadenia, ktoré bránia výhľadu, takže nie je vidieť prichádzajúci vlak.
Okrem toho, pri týchto priechodoch dochádza aj k škodám na telese dráhy, hlavne zosunom koľajového lôžka v jeho profile. Toto môže byť nebezpečné hlavne v letnom období pri vysokých teplotách v miestach, kde je zriadená bezstyková koľaj – vybočenie koľaje. Teda nezodpovedným konaním prechádzajúce osoby neohrozujú iba seba, ale aj bezpečnosť prevádzky na dráhe ... ani takéto závažné udalosti nie sú dôvodom na oplotenie infraštruktúry – koľají. Z pohľadu ŽSR to nie je reálne (napr. finančné náklady...).
Pre jestvujúce zariadenia železničného spodku (oplotenia a zábradlia) platia ustanovenia TNŽ 73 6334 Oplotenia a zábradlia na celoštátnych dráhach.  Tieto predpisy stanovujú podmienky pre budovanie uvedených zariadení len z pohľadu zaistenia bezpečnosti osôb, respektíve pre zaistenie potreby oddelenia obvodu dráhy od priľahlých území a zariadení na nich.
ŽSR v súčasnosti na železničnej sieti neevidujú špeciálne mostné objekty, priechody pre živočíchy, ekodukty, navádzacie ploty, tunelové podchody pre obojživelníky, zvodidlové steny a pod., ktoré by mali slúžiť výhradne pre účely migrácie živočíchov.
Predpokladáme, že zvieratá a živočíchy využívajú existujúce mostné objekty, viadukty, podchody pre chodcov, prípadne priepusty nachádzajúce sa v traťových úsekoch prechádzajúcich lesným a horským prostredím, prípadne iným prostredím so zvýšeným výskytom fauny, na migráciu.
V súčasnosti ŽSR evidujú jedinú dvojicu mostných objektov - ponad rieku Váh za Žilinou smerom na Varín, pod ktorými bol pri ich výstavbe rešpektovaný bio-koridor, slúžiaci na migráciu vodných živočíchov. Tento bol však vybudovaný z dôvodu výstavby priehradného múru pri výstavbe Vodného diela Žilina v rokoch 1996 -2001.
V rámci modernizácie železničných tratí sa uvažuje s výstavbou nasledovných opatrení v zmysle Vašej otázky:
1.Úsek trate Krásno nad Kysucou – Čadca – štátna hranica SR/ČR:
- vybudovanie nadchodu pre zver (jeho výstavba je podmienená výberom variantu rýchlostnej cesty R5)
Kilometer trate: 285,0; k.ú. Svrčinovec; trať  Žilina – Čadca – št.hranica (ČD)
Realizácia modernizácie trate v tomto úseku je naplánovaná je naplánovaná do roku 2017.
2.Úsek trate Považská Teplá – Žilina:
- vybudovanie brehu pri vodnom toku (pod mostným objektom) pre migráciu živočíchov;
 kilometer trate:195,9; k.ú. Horný Hričov; trať Bratislava – Žilina;
Realizácia modernizácie trate v tomto úseku je naplánovaná je naplánovaná do roku 2017.
3.Úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry
Na úseku trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry bolo navádzacie oplotenie navrhnuté v týchto stavebných objektoch:
Svit – Štrba, navádzacie oplotenie – nžkm 210,90 – 213,00 obojstranne k.ú. Lučivná,
Žst. Štrba, navádzacie oplotenie – nžkm 219,00 – 220,90 obojstranne k.ú. Štrba,
Štrba - Východná, navádzacie oplotenie – nžkm 227,59 - 227,70 obojstranne k.ú. Východná,
Východná, navádzacie oplotenie – nžkm 227,70 – 229,8 prevažne vľavo k.ú. Východná,
Východná – Liptovský Hrádok, navádzacie oplotenie – nžkm 229,80 – 231,90 obojstranné k.ú. Východná, nžkm 232,50 – 233,50 obojstranné k.ú. Hybe, nžkm 238,90 – 240,10 obojstranné k.ú. Liptovská Porúbka,
Žst. Liptovský Hrádok, navádzacie oplotenie – nžkm 240,10 – 240,81 obojstranné k.ú. Liptovská Porúbka,
Liptovský Mikuláš - Palúdza, železničný spodok – 1350m (nžkm 254,15 – 255,05 vľavo k.ú. Paludzka, nžkm 255,80 – 256,05 vľavo k.ú. Paludzka a Benice, nžkm 256,60 – 256,80 vľavo k.ú. Benice).
Oplotenie trate bolo navrhnuté v pomerne veľkom rozsahu. Jeho potreba bola podčiarknutá skutočnosťou, že trať pretína intenzívne využívaný migračný koridor zvery, ktorý prepája Národný park Nízke Tatry a Tatranský národný park.
Jednou z požiadaviek štátnej ochrany prírody bolo navrhnúť také technické riešenie mostných objektov (nových resp. existujúcich), aby zabezpečilo ich priechodnosť pre živočíchy migrujúce pozdĺž vodných tokov - najmä však pre vydru riečnu (Lutra lutra).
Na úseku trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry bol navrhnutý ekologický most v tomto stavebnom objekte:
Východná - Liptovský Hrádok, ekologický most v nžkm 230,920, k.ú. Východná.
Vzhľadom na vedenie trate cez biokoridor, je nutné zriadiť nový „ekomost“, ktorý bude slúžiť na bezpečné navedenie (oplotením) a prevedenie migrujúcej divej zveri ponad železničnú trať. Most bude tvoriť železobetónová oblúková prefabrikovaná konštrukcia, ktorá bude presypaná, zatrávnená a dostatočne široká (v korune násypu 80 m). 
Oblasť ekomosta predstavuje terasový stupeň na ľavom brehu Bieleho Váhu pred vyústením doliny Čierne do hlavného údolia.
Na ostatných prevádzkovaných úsekoch tratí je možné vykonať doplnkové opatrenie na „plašenie lesnej zvery“ pachovými odpudzovačmi ( Formou spreju na stromy, oplotenia, lesné chodníčky a pod.)  alebo  inými zariadeniami ( odrazky, zvukové zariadenia). ŽSR v rámci prerokovávania možnosti aplikácie týchto zariadení považujú túto povinnosť plniť zo strany vlastníkov poľovnej zvery, ktorými sú poľovné združenia a ktorým to vyplýva z ich štatútu. 




Právne dokumenty