14.07.2014
Čitateľ natočil 1.7.2014 v obci Topoľnica rampy, ktoré môžu byť nebezpečné. Prosím o vysvetlenie zo strany železníc, prečo rampy takto nesprávne pracovali. Mali ste viac hlásení nesprávneho fungovania železničných prechodov? Prosím aj o údaje o dopravných nehodách na spomínanom priecestí obce Topoľnica.
Odpoveď
Video sme dali preveriť. Uvedené zabezpečovacie zariadenie ma totiž tzv. čiernu skrinku, ktorá monitoruje jeho permanentnú činnosť. Jej analýza chvíľu potrvá, pomohlo by nám, keby ste mali k dispozícii aspoň približný časový údaj z uvedeného dátumu.
Čo sa týka nehôd na priecestí, to Vám tiež zistime. Obe informácie však budú k dispozícii v priebehu zajtrajška.
Ešte jedna všeobecná informácia: Doprava na trati nikdy nie je bez kontroly, v prípade zabezpečovacieho zariadenia je akákoľvek porucha signalizovaná a podľa druhu zabezpečovacieho zariadenia aj zaznamenávaná výpravcovi, dispečerovi dopravy a následne je vyrozumený aj rušňovodič vlaku.
Zo spotu, ktorý ste nám zaslali je však vidieť, že na priecestí svieti červené svetlo. V zmysle predpisov je závora len doplnková výstraha k výstražnej svetelnej a zvukovej signalizácii, takže vodič v každom prípade, ak svieti červené svetlo, nesmie vstupovať na železničné priecestie.
Vodič ako účastník cestnej premávky však môže kedykoľvek, v prípade akejkoľvek mimoriadnosti na priecestí (nehoda, porucha, ohrozenie bezpečnosti) pre potreby rýchlej orientácie záchranných zložiek v rámci integrovaného záchranného systému 112 použiť jedinečnom identifikačnom čísle (JIČ), ktoré je pridelené každému železničnému priecestiu v SR, ide o rýchlu identifikáciu priecestia. Následne operátor IZS telefonicky takúto udalosť oznámi určeným zamestnancom ŽSR (dispečer, výpravca), ktorí vykonajú potrebné prevádzkové a dopravné opatrenia resp. zabezpečia napríklad zastavenie dopravy na príslušnom traťovom úseku železničnej trate.
Na uvedenom priecestnom zabezpečovacom zariadení v km 108,966 / zast. Topoľnica / nebola v uvedený deň zaznamenaná žiadna porucha. V uvedený deň v čase o 19:50 hod došlo v úseku trate Topoľnica - Galanta jazdou vlaku po 2.traťovej koľaji k poškodeniu - strhnutiu trakčného vedenia od km 105,500 - 104,100. Pri odstraňovaní poškodenia boli použité koľajové vozidlá, ktorými bola ovplyvnená činnosť tohto priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Práce na odstraňovaní poškodenia trakčného vedenia boli ukončené o 00:25 hod. Popísaný mimoriadny stav na PZS trval len cca 1:20 min., pričom sa nejednalo o činnosť pri jazde vlaku a na výstražníkoch priecestného zabezpečovacieho zariadenia bola nepretržite dávaná výstraha pre užívateľov pozemnej komunikácie - červené svetlo a zvuková signalizácia, čo znamenalo, že žiadny účastník cestnej premávky nesmel vstupovať na železničné priecestie.
Na uvedenom priecestí neevidujeme doteraz žiadnu nehodovú udalosť z titulu nesprávnej činnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Na uvedenom priecestí mame evidovane od dna 1.1.2003 dve nehody, a to 6.6.2007 zrážku vlaku s cestným motorovým vozidlom, a rovnako dna 26.6.2013 zrážku vlaku s cestným motorovým vozidlom. V obidvoch prípadoch boli vinníci vodiči áut, pričom pri týchto nehodách nedošlo k žiadnemu úmrtiu, len k zraneniam.