Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničné priecestie v Beluši

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


14.07.2014

MARKÍZA - SLOVAKIA, spol. s r.o.

prosím o stanovisko k dĺžke blikania červenej na výstražnom svetelnom zariadení na železničnom priecestí v Beluši v okrese Púchov. Vodiči, ktorí tadiaľ chodia nás upozornili, že červené svetlo tam bliká aj 20 minút pred príchodom vlaku a keď prejde, červená bliká ešte dlho a zvoní zvonček. Mnohí pri dennom zhone stratia trpezlivosť a prechádzajú aj na červenú.

Zaujímalo by ma, či je to zámer, ak áno, prosím o dôvod, alebo je to porucha a ak áno, kedy ju odstránite a aký je postup pri nahlasovaní takýchto problémov kvôli ich odstráneniu.

 Odpoveď

Ide o priecestie v železničnom kilometri  152,490, situované v  železničnej stanici Beluša , za vchodovým návestidlom 1L , v obvode stavadla č.1 . Priecestie je  zabezpečené priecestným zabezpečovacím zariadením bez závor . Pri vchodoch vlakov od Púchova je činnosť PZZ automatická.

Na zariadení nebola zistená  porucha , ktorá by mala spôsobovať  predlžovanie výstražného času pri odchodoch vlakov zo ŽST. Beluša do ŽST. Púchov . Trvanie výstrahy pred príchodom  odchádzajúceho vlaku na priecestie súvisí s križovaním vlakov pri vylúčenej  2.traťovej koľaji . Toto priecestie však bude po výstavbe cestného nadjazdu , počas modernizácie 1.traťovej koľaje Púchov - Beluša ( od 15.8.-do 24.10.2014 )  úplne zrušené .

 Bližšie vysvetlenie technických záležitostí: 

V súčasnom stave je v  prevádzke len 1.traťová koľaj Beluša - Púchov , obojsmerne prechádzaná , 2. traťová koľaj je vo výstavbe . Z toho dôvodu dochádza v niektorých prípadoch ku križovaniu vlakov v ŽST Beluša (v prevádzke len 1. a 3. koľaj v ŽST) pričom rozhodujúca výhybka pri križovaní je uzamykaná výmenovou zámkou. Táto výhybka je od stanovišťa signalistu vzdialená cca 50 m. Signalista pri vchode vlaku od Púchova zatlačením tlačidla podrží PZZ v uzavretej polohe, aby po prestavení a uzamknutí výhybky po príchode na stanovište mohol hneď obslúžiť odchodové návestidlo s návesťou dovoľujúcou jazdu vlaku.

Tým dochádza v ojedinelých prípadoch k dlhšej dobe uzavretého priecestia.

 Na zamedzenie tejto situácie ŽSR a v záujme dodržania bezpečnosti na priecestí vykonali organizačné opatrenia, aby pri križovaní vlakov po prechode 1. vlaku bolo priecestie otvorené a opätovne zatvorené až po návrate signalistu do stavadla.

 V prípade, že ktorýkoľvek účastník cestnej premávky (vodič, cyklista, chodec) alebo náhodný svedok či okoloidúci vidí na železničnom priecestí niečo nezvyčajné, má podozrenie na poruchu, alebo je svedkom či účastníkom nehody, stačí zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a ohlásiť číslo priecestie. Všetky železničné priecestia na Slovensku v správe ŽSR sú vybavené jedinečným identifikačným číslom. Na základe tohto čísla je možné prostredníctvom integrovaného systému zistiť presnú kilometrickú polohu priecestia, kontakt na výpravcu či dispečera, prípadne v krátkom čase až úplne zastaviť železničnú dopravu v danom úseku. Číslo sa v podobe nálepky viditeľnej aj v noci nachádza na vnútornej strane výstražného kríža alebo výstražníka. Má podobu SP a príšlušné štvorčíslie. Prípadné doplňujúce info o priecestiach si môzete nájsť na webe www.zsr.sk v časti priecestia.

 



Právne dokumenty