04.09.2014
Prosím Vás o informácie k otázkam:
Aký hospodársky výsledok po zdanení dosiahli ŽSR v 1. polroku 2014 a aký výsledok plánovali?
Plánovaný VH ŽSR pre rok 2014 je zisk vo výške 4 515 tis. Za 1. polrok 2014 ŽSR vykázali zisk vo výške 14 372 tis. €, čo je oproti plánu lepší výsledok o 18 680 tis. €.
Aké boli celkové výnosy v 1. polroku, z toho dotácia od ministerstva dopravy na prevádzku infraštruktúry?
Na základe údajov z Výkazu komplexného výsledku podľa IFRS ŽSR dosiahli ŽSR v 1. polroku celkové výnosy 226 474 tis.
Dotácia na úhradu fixnej časti EON bola vo výške 125 000 tis. € a kompenzácia finančných dopadov v zmysle Uznesenia vlády SR č. 390/2013 bola vo výške 12 070 tis. €.
UKAZOVATEĽ |
Plán 2014 |
1. - 6. 2014 plán |
1. - 6. 2014 skutočnosť |
Výnosy celkom |
465 412 |
229 373 |
226 474 |
- z toho tržby z predaja vlastných služieb |
180 508 |
88 844 |
85 286 |
v tom úhrada za prístup ŽI |
68 459 |
33 713 |
35 161 |
- z toho úhrada fixnej časti EON (dotácia) |
250 000 |
125 000 |
125 000 |
- z toho kompenzácia finančných dopadov v zmysle Uznesenia vlády SR č.390/2013 |
22 500 |
11 250 |
12 070 |
Aké boli celkové náklady v 1. polroku, z toho na prevádzku infraštruktúry? Z toho osobné náklady a investície (na čo najmä)?
Na základe údajov z Výkazu komplexného výsledku podľa IFRS ŽSR dosiahli ŽSR za 1. polrok 2014 celkové náklady 212 102 tis. €, čo je oproti plánu nižšie čerpanie o 21 579 tis. €.
UKAZOVATEĽ |
Plán 2014 |
1. - 6. 2014 plán |
1. - 6. 2014 skutočnosť |
Náklady celkom |
460 897 |
233 681 |
212 102 |
- z toho osobné náklady |
218 875 |
104 882 |
101 488 |
Na čerpaní celkových nákladov za obdobie 1. – 6. 2014 sa najviac podieľali osobné náklady podielom 47,8 %, odpisy a amortizácia vo výške 20,9 % a nákup elektriny 16,1 %.
Kratší komentár k dosiahnutým výsledkom - čo malo na to najväčší vplyv?
Vývoj výsledku hospodárenia za sledované obdobie bol priaznivý a významne ho ovplyvnilo nižšie čerpanie nákladov, ako sa plánovalo.
Nečerpanie nákladov v štruktúre jednotlivých položiek má len prechodný charakter a je ovplyvnené poveternostnými podmienkami, technologickými postupmi a prebiehajúcimi obstarávaniami tovarov a služieb.
Znížené výnosy sú predovšetkým z predaja trakčnej elektriny, čo odzrkadľuje nižšie náklady na vstupe a zároveň aplikáciu príslušných ustanovení vyhlášky ÚRSO č. 221/2013, ktorou sa zohľadňujú plánované a skutočné náklady na distribúciu elektriny za rok 2012 prostredníctvom koeficientu vyrovnania.
Vyššie výnosy evidujeme na predaji služieb z úhrady za prístup k ŽI a zároveň aj výnosy z kompenzácie zo zníženia poplatkov za ŽI.
Nižšie čerpanie nákladov bolo najmä na prijatých službách, na opravách a udržiavaní, osobných nákladoch (úspora na osobných nákladoch a nižší počet zamestnancov je len prechodná, pričom nižší počet zamestnancov je ovplyvnený hlavne transformáciou a postupným zrušením Závodu protipožiarnej ochrany železníc), nákladoch na nákup energií, čo súvisí so zmenou spôsobu vyhodnotenia a stanovenia cien za rezervovanú kapacitu, v dôsledku čoho klesli distribučné tarify – toto má vplyv aj na strane výnosov.
Koľko prostriedkov použili ŽSR na modernizáciu traťových úsekov v 1. polroku celkovo, z toho zo zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov?
Na modernizáciu traťových úsekov za 1. polrok bolo uhradených:
SPOLU: 80 299 552,53 EUR
z toho zo zdrojov EÚ 56 834 903,91 EUR
zo štátneho rozpočtu 10 029 688,92 EUR
z kapitálových transferov 13 434 959,70 EUR
Koľko z týchto peňazí celkovo išlo zvlášť na jednotlivé modernizované úseky v 1. polroku?
a) ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – I. etapa a II. etapa (úsek Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce): ... 4 044 800,26 EUR z kapitálových transferov
b) ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. etapa (úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá): ... 29 462 417,30 EUR z EÚ zdrojov, ... 5 199 250,11 EUR z ŠR zdrojov, ... 964 742,12 EUR z kapitálových transferov
c) ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – IV. etapa a V. etapa (úsek Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša): ... 21 511 783,50 EUR z EÚ zdrojov, ... 3 796 197,10 EUR z ŠR zdrojov, ... 8 235 911,35 EUR z kapitálových transferov
d) ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – VI. etapa (úsek Beluša – Púchov): ... 5 860 703,11 EUR z EÚ zdrojov, ... 1 034 241,71 EUR z ŠR zdrojov, ... 7 191,90 EUR z kapitálových transferov
e) ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa - (úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo/): ... 182 314,07 EUR z kapitálových transferov
Koľko zamestnancov mali ŽSR k 30. 6. 2014 (aj medziročné porovnanie), z toho v piatich najpočetnejších profesiách, ako rušňovodič atď.?
Evidenčný počet zamestnancov:
K 30.6.2014 - 14 016
K 31.12.2013 - 14 301
Plán na rok 2014 (priemerný evidenčný prepočítaný počet zamestnancov) - 14 500
Najpočetnejšie profesie 30.6.2014 31.12.2013
Výpravca 1 981 1 992
Dozorca výhybiek 988 983
Traťový robotník 935 929
Signalista 915 931
Návestný majster 711 710
Koľko vám dlhuje štát, resp. ministerstvo dopravy za dohodnuté platby na prevádzku infraštruktúry, za aké obdobie, prečo a kedy dlh uhradí?
ŽSR evidujú voči MDVRR SR pohľadávku v zmysle Zmluvy o kompenzácii finančných dopadov za rok 2010 pre nákladných železničných dopravcov (uznesenie vlády SR č. 390 z 10. Júla 2013).
Konečná čiastka pohľadávky (podľa čl. III ods. 9) bude odsúhlasená na základe konečného vyúčtovania zrealizovaných kompenzácii. Vyúčtovanie bude ukončené do konca roka 2014.
Iné pohľadávky za platby na prevádzku infraštruktúry voči MDVRR SR neevidujeme.
Aká je štruktúra nákladov na prevádzku infraštruktúry v 1. polroku - účel použitia prostriedkov?
Účelom použitia prostriedkov vynaložených na prevádzku železničnej infraštruktúry (ďalej "ŽI") v 1.polroku bolo v súlade s ustanoveniami uzatvorenej Zmluvy o prevádzkovaní ŽI na roky 2014-2016 uhradiť náklady súvisiace so zabezpečením najmä:
- trvalého udržiavania dráhy v prevádzkyschopnom stave
- údržby podľa projektovaných technických parametrov s dôrazom požiadavky na bezpečnosť a plynulosť dopravy na dráhe
- obsluhy a správy ŽI
- organizovania a riadenia železničnej dopravy
Plánované celkové ekonomicky oprávnené náklady na rok 2014 boli v zmysle zmluvy dohodnuté vo výške 340 959 tis. EUR, podľa priebežného hodnotenia bolo ich skutočné čerpanie za 1.polrok bolo vo výške 168 453 tis. EUR t.j. 49,27 %.