Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽSR - pozitíva/negatíva rok 2014, perspektíva r. 2015

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


22.12.2014

Ako hodnotíte rok 2014? Aké pozitíva/negatíva priniesol? Čo sa vám podarilo uskutočniť a čo naopak nepodarilo? 
Z pohľadu riadenia  dopravy  na ŽSR  môžeme zhodnotiť rok 2014 ako zvládnutý, a to aj napriek náročným podmienkam. Pri riadení a koordinácií  železničnej osobnej aj nákladnej dopravy našu prácu ovplyvňovalo množstvo faktorov, ktoré výrazne ovplyvňujú bezpečnosť , hospodárnosť a plynulosť dopravy. Medzi tieto faktory zaraďujeme najmä nepriaznivé počasie, nehodové udalosti, prevádzkové poruchy, ako aj výluková činnosť a aj poruchy zariadení železničnej infraštruktúry. 
Celý uplynulý rok 2014 sa na úseku prevádzky ŽSR niesol v znamení rozsiahlej výlukovej činnosti, niektoré  výluky boli s  termínom ukončenia až v prvej dekáde mesiac december. Veľkú časť výlukovej činnosti tvoria práce na modernizácii koridoru, ktoré sú realizované za účelom obnovy tratí, zvyšovania rýchlosti dopravy a zvyšovania konkurencieschopnosti železničnej dopravy na dopravnom trhu SR.
Okrem modernizačných koridorových výluk boli realizované aj investičné akcie.
Dôležitou informáciu je aj fakt, že železničná prevádzka je pripravená na prácu v zimných podmienkach a plynule sme zvládli aj prechod na nový GVD s novými dopravcami v železničnej osobnej doprave (RegioJet a LEO Express).
Dňa 23. decembra 2013 bola medzi MDV a RR SR a  ŽSR  uzatvorená  Zmluva o  prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2014 – 2016, ktorej súčasťou je aj príloha “Štandardy železničných staníc“. Rok 2014 sa preto niesol aj v ich príprave ako i samotnej implementácií vo vybraných ŽST (57 ŽST).  Štandardy boli viacerými rokovaniami na MDV a RR SR aktualizované upresňované v priebehu roka. Plnenie dohodnutých Štandardov vstupuje do platnosti od 1. januára 2015.  V oblasti hospodárenia možno vývoj ŽSR hodnotiť ako priaznivý, nakoľko aj napriek časovému posunu úhrady pohľadávky ZSSK Cargo a.s. je predpoklad dodržania kladného výsledku hospodárenia. Pozitívny dopad na výsledok hospodárenia ŽSR malo aj Uznesenie vlády č.390/2013 kompenzácia výnosov v nákladnej doprave, čím sa stimuloval rast dopravných výkonov v nákladnej doprave.  Vplyvom vstupu nových dopravcov zaznamenávame aj rast výkonov v osobnej doprave. Vyššie výkony zároveň priniesli vyššie výnosy. Rok 2014 možno hodnotiť v oblasti hospodárenia ako náročný a súčasne úspešný. 
Aké máte plány do budúceho roka? Čo by ste chceli zrealizovať, na čo by ste sa chceli zamerať?
Do budúceho roku ŽSR vstupujú s cieľom v prvom rade udržať vnútornú a finančnú stabilitu ako aj dosiahnuť vyrovnané hospodárenie na úrovni ZPŽI a ŽSR. Zároveň na seba berie záväzok udržať zamestnanosť, pokračovať v obnove železničnej infraštruktúry s využitím prostriedkov EU a zo ŠR  a realizovať investície z vlastných zdrojov pri pozitívnom cash-flow. Napriek tomu, že vládou schválený RVS na najbližšie obdobie je v navrhovaných objemoch nižší ako je potreba ŽSR, ŽSR naďalej plánujú zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť prevádzky železničnej infraštruktúry.
Aké plány máte v rámci modernizácie železníc? Ktoré úseky by ste chceli začať súťažiť pripadne stavať? Ktoré by mohli byt v budúcom roku dokončené?
Nech sa páči na vašu otázku nájdete odpovede v našom aktuálnom vyjadrení na webovej stránke ŽSR:
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/november/zsr-modernizacia-aktualne-informacie.html?page_id=3393
Ako odhadujete hospodárenie spoločnosti na rok 2015? Aký hospodársky výsledok máte naplánovaný?
V roku 2015 ŽSR plánujú vyrovnaný hospodársky výsledok. Naďalej majú ambíciu hospodáriť vyrovnane a cieľom je udržať nastavený trend vývoja ekonomických ukazovateľov kľúčových pre organizáciu. Naďalej nezvyšovať úverovú zadlženosť, udržať zamestnanosť a zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť prevádzky ŽI.




Právne dokumenty