19.12.2014
Prosím Vás o odpoveď na otázku, či rekonštrukcia železničnej stanice v Košiciach, ktorú realizuje spoločnosť Achiles Slovakia, počíta aj s úpravou/rekonštrukciou schodísk k nástupištiam. Žiadne z existujúcich dosiaľ nemá pohyblivý pás, čo sťažuje hlavne cestujúcim s batožinou prístup z/na nástupištia.
Ak to nie je súčasťou zazmluvnenej rekonštrukcie, v koho kompetencii to je a kedy možno očakávať pozitívnu zmenu?
Projekt revitalizácie ŽST Košice neuvažuje s rekonštrukciou schodísk na nástupiská, revitalizácia končí hranou budovy smerom k nástupiskám.
V železničnej stanici Košice v súčasnosti existuje oficiálna prístupová cesta pre imobilných a telesne postihnutých cestujúcich, a to chodníkom popod výškovú budovu, smerom do tunela pri bývalom batožinovom tranzite až na úroveň 1. nástupiska. Úrovňovými prechodmi cez koľaje je možný prístup na 2. a 3. nástupisko.
Prístupová trasa je vyznačená na oznamovacej výveske ŽSR v priestore rekonštruovanej prijímacej haly vedľa Zákazníckeho centra, a na 2. nástupisku na objekte výťahovej šachty. Bližšie informácie o podmienkach zaistenia bezpečného prístupu imobilných a telesne postihnutých sú pre cestujúcich zabezpečované zamestnancami Zákazníckeho centra Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
V roku 2013 zakúpili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dve zdvíhacie plošiny pre imobilných cestujúcich, ktoré slúžia pre zabezpečenie bezbariérového prístupu do vlakov.
Na internetovej stránke Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) – wwww.slovakrail.sk je zverejnená informácia ohľadom prepravy imobilného cestujúceho vlakmi ZSSK. Kontaktné centrum (KC) ZSSK e-mailom oznámi kontrolnému dispečerovi ŽSR presný termín, kedy bude do stanice dopravený imobilný cestujúci. Zároveň sa uvedie informácia, či sa pri preprave použije vozeň s funkčnou zdvíhacou plošinou, alebo sa použije mobilná plošina ŽSR. Kontrolný dispečer ŽSR vyrozumie výpravcu ŽSR o preprave imobilného cestujúceho - výpravca ŽSR zabezpečí, aby boli vykonané úkony (príchod/odchod vlaku na/z určené nástupisko, včasné vyrozumenie zamestnanca ŽSR obsluhujúceho zdvíhaciu plošinu), ktoré zaručia bezpečné naloženie/vyloženie imobilného cestujúceho, a nespôsobia meškanie vlaku. Ak to umožňuje obsadenosť koľají, takýto vlak je vždy pristavovaný k 1. alebo 2. nástupisku.
V rámci realizovanej revitalizácie železničnej stanice Košice sú už v priestore prijímacej haly inštalované 3 eskalátory a 1 výťah, ktoré po uvedení do prevádzky zabezpečia bezproblémový prístup imobilných a telesne postihnutých cestujúcich na 2. NP, teda na úroveň 1. nástupiska, ako aj na novovybudované 3. NP prijímacej haly.
Po kolaudácii stavby revitalizácie, ktorá sa predpokladá v roku 2015, Oblastné riaditeľstvo ŽSR Košice zabezpečí organizáciu práce tak, aby boli vlaky s imobilnými cestujúcimi v maximálne možnej miere pristavované k a vypravované z 1. nástupiska.