02.12.2014
Aký podiel železníc v SR je elektrifikovaných? Neviem máte podrobnejšiu analýzu – napr. na denne používané trate a iné (používané len občas), nám ide o tie denne využívané trate.
Uvádzame len základné údaje o kapacite dráhy z aktuálne pripravovanej ZPŽI (Zmluva o používaní železničnej infraštruktúry), kde je uvedený rozsah elektrifikácie tratí ŽSR.
Pojem denne využívané trate je nesprávny. Sú trate prevádzkované a neprevádzkované z dôvodu nevykonávania osobnej a nákladnej prepravy.
EE |
Elektrifikované trate : |
1589 |
elektrifikované AC 25000 V/50 Hz (15000 V/16,7 Hz) (km) |
762 |
|
elektrifikované DC 3000 V (1500 V, 600 V) (km) |
827 |
|
Rozvinutá dĺžka trakčného vedenia (km) |
5008 |
|
jednofázové trakčné vedenia (km) |
2279 |
|
jednosmerné trakčné vedenia (km) |
2729 |
|
napájacie a spínacie stanice (ks) |
92 |
|
jednofázové trakčné napájacie stanice (ks) |
12 |
|
jednosmerné trakčné napájacie stanice (ks) |
36 |
|
podporné meniarne (ks) |
3 |
|
jednofázové spínacie stanice (ks) |
18 |
|
jednosmerné spínacie stanice (ks) |
20 |
|
prevozné meniarne (ks) |
3 |
*Neprevádzkované trate : |
Turňa nad Bodvou - MÁV 3,139 km; Michaľany -Lastovce 0,719 km, Komárno - Kolárovo 25,908 km; |
Žabokrecká spojka 1,279 km, Plavecký Mikuláš - Plavecké Podhradie, vrátane dopravne |
Plavecký Mikuláš 5,395 km |
Spolu: 36,440 km |
Aký podiel železníc sa plánuje elektrifikovať do roku 2020, príp. do roku 2030 a čo sa elektrifikovať neplánuje.
V horizonte rokov 2014-2020, to znamená v rámci aktuálneho operačného programu Integrovaná infraštruktúra je plánovaná elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – Marchegg v rámci projektu Twin City Rail. Jedná sa o malý projekt, ktorý bol v minulosti súčasťou prepojenia koridorov TEN-T 17.
Zároveň v horizonte rokov 2014-2020 Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 uvažuje s nasledovnými elektrifikáciami tratí:
Elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou, dĺžka úseku 20 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava;
Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, dĺžka úseku 33 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov – Nitra – Šurany, dĺžka úseku 59 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava.
Výhľadové elektrifikácie v rokoch 2020- 2030 sú nasledovné:
Elektrifikácia trate Zvolen – Fiľakovo, dĺžka úseku 66 km, zatiaľ spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Fiľakovo – Moldava nad Bodvou, dĺžka úseku 131 km, bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Zbehy/Lužianky – Prievidza, dĺžka úseku 75 km, bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy;
Bratislava Nové Mesto – Dunajská Streda – Komárno, elektrifikácia a výhľadové zdvojkoľajnenie, dĺžka úseku 42 km, bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy.
Zároveň je potrebné poznamenať, že „Všeobecným pravidlom uplatňovaným pri implementácii dopravných stavieb z fondov EÚ a zároveň nevyhnutnou podmienkou pre priznanie nenávratného finančného príspevku je, aby prijímatelia pred predložením projektu na schválenie preukázali existenciu relevantnej štúdie realizovateľnosti a jej akceptovateľnosť pre Európsku komisiu“. V opačnom prípade sa nebude možné uchádzať o financovanie dopravných/infraštruktúrnych projektov zo zdrojov EÚ.