Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽSR - železničné stanice - štandardy

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


14.01.2015

Mohli by ste mi prosím poslať ešte prehľad štandardov, ktoré začnú platiť v januári 2016? (tam už nie sú dobre viditeľné) A tiež tie, ktoré začnú platiť neskôr?

Jednotlivé kvalitatívne štandardy a ich definície

Vybavenosť železničných staníc
3.1.1. Umiestnenie lavičiek so sektorovým sedením na všetkých krytých nástupištiach, vo vestibuloch staníc a čakárňach
Termín realizácie:  Od 1.1.2015

3.1.2. Stanice so  zavedenou úžitkovou alebo pitnou vodou musia byť v miestach určených pre cestujúcu verejnosť vybavené  splachovacím WC. 
Termín realizácie:  Od 1.1.2015

3.1.3. Teplota vo vykurovaných čakárňach nesmie klesnúť pod +15°C 
Termín realizácie: Od 1.1.2015

3.1.4. Priestor stanice musí byť osvetlený najmenej 30 minút pred príchodom vlaku určeným cestovným poriadkom a najmenej 15 minút po jeho skutočnom odchode 
Termín realizácie:  Od 1.1.2015

3.1.5. Stojiská pre bicykle
Termín realizácie: V rozmedzí rokov 2016 - 2022     

Vzhľad a funkčnosť budov a zariadení
3.2.1. Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice  používané cestujúcou verejnosťou musia byť bez viditeľných nedostatkov vonkajšieho vybavenia  a aj ich funkčnosti.
Termín realizácie:  Od 1.1.2016   

3.2.2. Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice  používané cestujúcou verejnosťou, ktoré sú nefunkčné alebo poškodené musia byť odstránené, ak nie je vážny konkrétny dôvod na ich ponechanie (v takom prípade musia byť vykonané urýchlene všetky opatrenia pre ich uvedenie do súladu s požiadavkami štandardov). 
Termín realizácie:  Od 31.12.2016

3.2.3. Vnútorné priestory pre cestujúcu verejnosť musia byť pravidelne čistené od prachu, odpadkov a akýchkoľvek nečistôt; sklá okien z obidvoch strán musia byť pravidelne čistené od prachu, viditeľných nečistôt a bez prekrytí nevhodnými materiálmi. 
Termín realizácie: Od 01. 01. 2015

3.2.4. Exteriér budov a prístreškov, steny podchodov, náter  drobnej architektúry (lavičky, smetné koše apod.) v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky, resp. náteru
Termín realizácie: Od 1.1.2016

3.2.5. Exteriér - náter železničných zariadení (nástupištných hrán, osvetľovacích zariadení a pod.) v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky resp. homogenity náteru (nie sú prípustné viditeľné škvrny alebo zjavná hrdza a grafity podľa štandardu 3.2.4). 
Termín realizácie: Od 1.1.2016

3.2.6. Exteriér - ostatné vonkajšie priestory v obvode stanice prístupnej cestujúcej verejnosti bez odpadkov, spevnené plochy s celistvým povrchom bez akejkoľvek buriny a odpadkov,  na trávnatých plochách v tomto obvode nesmie výška porastu mimo stromov a ozdobných kríkov nikdy prekročiť výšku 20 cm nad terénom 
Termín realizácie:  Od 1.1.2015   

Informovanosť cestujúcej verejnosti
3.3.1. Podať informácie o cestovnom poriadku daného traťového úseku prislúchajúceho k stanici vrátane označenia dopravcu a kontaktu na neho 
Termín realizácie: Od 1.1.2015

3.3.2. Podať informácie o možnosti a spôsobe prepravy zdravotne postihnutých osôb vo vývesných cestovných poriadkoch
Termín realizácie: Od 1.1.2015

3.3.3 Železničné stanice určené objednávateľom a v nich vybrané nástupištia budú vybavené sektormi podľa TNŽ 73 6390, ktoré budú slúžiť pre lepšiu orientáciu cestujúcich o zastavení určenej časti súpravy pri danom sektore nástupišťa 

3.3.4 Zvýšenie informovanosti cestujúcej verejnosti prostredníctvom plánu radenia vlakov.
Termín realizácie: Vyhotovenie plánu radenia ku dňu platnosti GVD

Bezpečnosť
3.4.1. Priestory prístupné cestujúcej verejnosti  určené na nástup a výstup do vlaku v zime pri snehovej pokrývke odhrnuté a pri ľadovici posypané v miere nevyhnutnej pre bezpečný pohyb cestujúcich. 
Termín realizácie:  Od 1.1.2015

Zaujímal by ma ešte sadzobník pokút za porušenie štandardov. V akej výške budú pokuty pre ŽSR v prípade, že nedodrží jednotlivé štandardy v tých 57 staniciach?
Za neplnenie úrovne kvality každého štandardu vo vybratej ŽST, zisteného kontrolným orgánom MDVaRR SR, sa stanovuje sankcia vo výške 2,00 EUR za každý deň, odo dňa zistenia až do dňa preukázateľného odstránenia nedostatku/ov vrátane. Tento postup sa neuplatňuje pri jednorazových sankciách.  
V prípade, že do 365 dní odo dňa zistenia nedostatku, nebude preukázateľne daný nedostatok odstránený (fotodokumentácia s dátumom + písomná dokumentácia), stanovuje sa sankcia, ktorej výška je uvedená v nižšie uvedenej tabuľke, pričom tieto sankcie je možné udeliť po uplynutí ďalšej lehoty 365 dní opakovane. 

3. Uvádzate, že celkové náklady na implementáciu štandardov sú vo výške 22,13 miliónov eur. Z toho v roku 2014 ste potrebovali 1,1 milióna eur, ktoré ste použili z vlastných zdrojov. Koľko peňazí budete potrebovať na rok 2015 na to, aby ste postupne naplnili štandardy, ktoré majú začať platiť od januára 2016? Máte už na to vyčlenené zdroje? Odkiaľ?
Pre dosiahnutie štandardov v roku 2015 je potrebných 2,2 mil € (prevádzkové prostriedky), ktoré sa použijú z vlastných zdrojov ŽSR. V železničných staniciach, kde na dosiahnutie štandardov sú potrebné investičné počiny, bol s MDVaRR SR dohodnutý harmonogram postupného dosahovania štandardov podľa finančných možností ŽSR až do roku 2022. ŽSR pre dosiahnutie štandardov nedostali žiadnu dotáciu, a preto je nútené každoročne vyčleniť z vlastných investičných zdrojov cca 2,1 mil € pre ich dosiahnutie (do spomínaného roku 2022).
Podľa čoho vyberali ŽSR vlakové stanice, ktoré majú spĺňať štandardy?  Čo s vlakovými stanicami, ktoré sa do zoznamu "štandardov" nedostali? Bude v budúcnosti aj v ich prípadoch riešenie?
Vyberali sa predovšetkým železničné stanice, ktoré sú samostatné, tzn, že sa v nich nachádza prednosta stanice. Zároveň ide o uzlové stanice z pohľadu železničnej dopravy a tiež sú významné z hľadiska frekvencie cestujúcej verejnosti.
Po realizácii štandardov v týchto 57 železničných staniciach plánujú ŽSR pokračovať aj v ďalších staniciach. Dovoľujem si však upozorniť, že uvedené štandardy sú etapovite rozplánované na roky 2015 – 2022 vzhľadom na ich finančnú náročnosť.
Kto je za nedodržanie štandardov na staniciach zodpovedný?  Vedeli prednostovia jednotlivých staníc o nových štandardoch už minulý rok? Mali dostatok času na nápravu súčasného stavu?
Pre zabezpečenie jednotného spôsobu udržiavania a kontroly štandardov bol v spolupráci s oblastnými riaditeľstvami ŽSR (OR)vypracovaný koncom roka 2014 vzorový manuál udržiavania a kontroly štandardov ŽST.
Obsah vzorového manuálu tvorí:
•          Časový postup dosahovania štandardov vo vybraných  železničných staniciach (ŽST), ktoré vyžadujú investičné počiny. To znamená, že  pre dosiahnutie niektorých štandardov je potrebné vynaloženie investičných prostriedkov (z vlastných zdrojov ŽSR). Z uvedeného dôvodu bol s  MDVaRR dohodnutý časový postup dosahovania týchto štandardov pre jednotlivé ŽST podľa finančných možností ŽSR až do roku 2022.
•          Popis jednotlivých štandardov so stanovením zodpovednosti (odvetvia) za ich udržanie.
•          Systém udržania štandardov ŽST (t.j. monitorovanie štandardov, evidencia zistených a odstránených nedostatkov, spôsob nahlasovania zistených nedostatkov, zodpovednosť za odstránenie zistených nedostatkov, reakčné časy pre odstraňovanie nedostatkov), ktorého súčasťou je i elektronická „Kniha udržania štandardov ŽST“ pre každú vybranú stanicu.
•          Kontrola štandardov ŽST MDVaRR SR (t.j. popis práce s Protokolom/Záznamom z kontroly,  nahlasovanie odstránených nedostatkov na MDVaRR SR).
Dosiahnutie štandardov s termínom plnenia k 1.1.2015 sa realizovalo v priebehu roka 2014 aj v spolupráci aj s prednostami ŽST.
Podľa vzorového manuálu oblastné riaditeľstvá ŽSR (OR) vypracovali manuál pre každú konkrétnu stanicu, v ktorom sú uvedení menovite zodpovední zamestnanci jednotlivých odvetví za udržanie štandardov.
Pre systém udržania štandardov bol v každej vybranej ŽST určený zamestnanec, ktorý tento systém bude zabezpečovať a viesť Knihu udržania štandardov ŽST.
Pracovný postup definovaný vo vzorovom manuáli udržania a kontroly štandardov ŽST bude overovaný počas 1. kvartálu roku 2015. Po ukončení overovacieho obdobia bude vzorový manuál dopracovaný o pripomienky a skúsenosti nadobudnuté z praxe.




Právne dokumenty