Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničné priecestia v okrese Žilina

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


27.02.2015

1.Koľko je železničných priecestí v okrese Žilina - teda Žilina - mesto, Rajec, Rajecké Teplice ale aj obce v okolí napríklad Varín, či Teplička nad Váhom. Ak to môžete aj rozdeliť a zároveň vás poprosím aj o rozdelenie toľko je so značením, toľko bez označenia, toľko so závorou, toľko bez. 2.Aké úseky sú problematické, kde sa stávajú často nehody strety s vlakom. Prečo? Ako ste situáciu vyriešili. Nejaké prípady tam a tam bola nehoda tak sme tam dali signalizáciu. Viacej príkladov ak môžem poprosiť. Koľko nehôd bolo v týchto častiach minulý rok a ako je to v porovnaní s minulosťou? 3.Kde robia podľa vás ľudia najčastejšie chyby. Aké chyby robia keď prechádzajú cez priecestie? 4.Ako sa priecestia udržujú v zime? 5.Ako je na tom Žilinský kraj vo všeobecnosti oproti celému Slovensku. Je tu nehodovosť nižšia alebo naopak vyššia? Nejaké porovnanie vás poprosím.

 

1. Nech sa páči, posielam rozdelenie a pomenovanie jednotlivých železničných priecestí:

Aktívne priecestia (zabezpečené):

PZS-Z - priecestné zariadenie svetelné so závorami

PZS - priecestné zariadenie svetelné bez závor

PZM - priecestné zariadenie mechanické (so závorami)

 

Pasívne priecestia: K - nezabezpečené priecestia (vybavené výstražnými krížmi, dopravným značením)

1. Priecestia v okrese Žilina:

Celkový počet 49

zabezpečené 31

so závorami 12

bez závor 19

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 18

2. Priecestia v meste Žilina:

Celkový počet 13

zabezpečené 9

so závorami 7

bez závor 2

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 4

3. ostatné mestá v okrese Žilina

Varín:

Celkový počet

zabezpečené 1

so závorami

Teplička:

Celkový počet 3

zabezpečené 3

so závorami 1

bez závor 2

Mojš:

Celkový počet 7

zabezpečené 3

bez závor 3

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 4

Dolný Hričov:

Celkový počet 2

zabezpečené 2

so závorami 2

Horný Hričov:

Celkový počet 2

zabezpečené 2

bez závor 2

Lietavská Lúčka:

Celkový počet 6

zabezpečené 4

bez závor 4

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 2

Porúbka:

Celkový počet 3

zabezpečené 2

bez závor 2

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 1

Rajecké Teplice:

Celkový počet 7

zabezpečené 3

so závorami 1

bez závor 2

nezabezpečené 4

Konská:

Celkový počet 1

nezabezpečené 1

Zbyňov :

Celkový počet 1

nezabezpečené 1

Kľače:

Celkový počet 2

zabezpečené 2

bez závor 2

Rajec:

Celkový počet 1

nezabezpečené (označené výstražnými krížmi) 1

2. Za najproblematickejšie považujeme nezabezpečené priecestia, ktoré sú doplnené o dopravné značenie Stoj, daj prednosť v jazde!, ktoré vodiči cestných vozidiel nerešpektujú. Uvedené dopravné značenie je tam doplnené z dôvodu zhoršených rozhľadových pomerov. V našom regióne sa nestala nehoda na železničnom priecestí, kde by sa ako opatrenie vybudovalo zabezpečené priecestie miesto nezabezpečeného. Nielen v Žilinskom kraji ale aj po celom Slovensku majú ŽSR veľmi dobrú spoluprácu s políciou, ktorá svojimi akciami zameranými na správanie sa účastníkov cestnej premávky prechádzajúcich cez železničné priecestia či už ako vodiči alebo chodci, resp. cyklisti v zmysle cestného zákona zabezpečuje preventívno – bezpečnostné akcie zamerané na bezpečnosť pri prechádzaní cez železničné priecestia. Meranie rýchlostí vozidiel prichádzajúcich k železničnému priecestiu alebo prechádzajúcich cez železničné priecestie, nerešpektovanie dopravného značenia Stoj, daj prednosť v jazde alebo nerešpektovanie svetelnej a zvukovej výstrahy na výstražníkoch železničného priecestia, obchádzanie sklopených závorových ramien je to na čo sa polícia pri kontrolách v súvislosti so železničnými priecestiami najviac zameriava. V minulosti sme mali vybudované priecestia, kde dochádzalo v priebehu roka aj opakovane k nehodám. Mnoho z nich bolo nahradených mimoúrovňovými križovaniami železničnej trate a pozemnej komunikácie. V posledných rokoch nemáme v Žilinskom kraji takéto priecestia, kde by dochádzalo opakovane k zrážkam na priecestiach. Prínos vidíme aj v postupnej výmene dopravného značenia pred železničnými priecestiami za viditeľnejšie – s reflexnými prvkami, ktorú vykonávajú správcovia cestných komunikácií, čo je najviac viditeľné na trati Žilina – Rajec. Dovolíme si tvrdiť, že nejde o problematické priecestia, pretože všetky priecestia spĺňajú technické a legislatívne normy, ale o účastníkov cestnej premávky, ktorí nedodržiavajú predpisy.

 

3. Účastníci cestnej premávky, ktorí používajú železničné priecestia často krát, nerešpektujú či už dopravné značenie v podobe značky Stoj, daj prednosť v jazde!, svetelnú a zvukovú výstrahu a taktiež neváhajú obchádzať polovičné už sklopené závorové ramená aj v čase, keď už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak. Často krát zabúdajú pri viackoľajných tratiach, že keď jeden vlak prejde po jednej koľaji, môže ísť vlak aj po druhej koľaji, čo sa už nejednému stalo osudným. Mladšie ročníky prechádzajú nevšímavo cez priecestia so slúchadlami v ušiach a vôbec nevnímajú dopravnú situáciu okolo seba. Je namieste vždy sa pozrieť na obidve strany trate tak ako keď prechádzame cez cestu a na pamäti treba mať aj fakt, že každé zariadenie sa môže pokaziť nevynímajúc signalizáciu železničného priecestia. Tiež je potrebné si uvedomiť, že vlak má oproti cestným vozidlám niekoľko násobnú brzdnú dráhu, čiže v mnohých prípadoch nemá šancu včas ubrzdiť.

 

4. Na železničných priecestiach a prechodoch zabezpečuje odstraňovanie snehu, čistenie žliabkov a posypávanie vozovky správca odvetvia ŽTS (železničných tratí a stavieb). Správca odvetvia ŽTS je povinný zabezpečiť údržbu pozemnej komunikácie na priecestí bez závor do vzdialenosti 2,5m od osi koľaje. Na priecestiach so závorami zabezpečuje údržbu vozovky v úseku medzi závorami, a to v celej šírke telesa pozemnej komunikácie. V priľahlých úsekoch pozemnej komunikácie k priecestiu zabezpečuje odstraňovanie snehu a posypávanie vozovky správca pozemnej komunikácie. Správcovia pozemných komunikácií, 1.triedy – Slovenská správa ciest, komunikácie 2.a 3. triedy – Správa ciest ŽSK, miestne komunikácie – obecné úrady. Každoročne sa do 15.10 zasielajú pokyny k zimnej údržbe pozemných komunikácií v okolí železničných priecestí príslušnému správcovi pozemnej komunikácii. Zásady údržby – zakázaný posyp vozovky materiálom obsahujúcim chemické látky na vzdialenosť minimálne 25m od železničného priecestia, v tomto úseku je možné iba mechanické odstraňovanie snehu z vozovky. Pôsobením chemického posypového materiálu dochádza k poruchám svetelného zabezpečovacieho zariadenia. Ďalej - pri prechode cez železničné priecestie snehovými pluhmi je potrebné včas zdvihnúť pluh min o 5cm z dôvodu, aby nedochádzalo k poškodeniu konštrukcie priecestia a nahrnutiu snehu do koľaje. Je potrebné dbať, aby pri čistení priecestia od veľkého množstva snehu nedochádzalo k jeho nahromadeniu tesne pred priecestím, v priestore medzi koľajami, po stranách cestných komunikácii v úrovni výstražných krížov, čo by mohlo mať negatívny vplyv na prejazd motorových vozidiel a na zhoršenie rozhľadových pomerov na priecestí a tým aj na bezpečnosť a plynulosť vlakovej a cestnej dopravy.

 



Právne dokumenty