19.02.2015
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zosumarizovali počet vážnych a menších nehôd, ktoré sa stali v roku 2014 na železničných priecestiach. ŽSR evidujú 49 zrážok vlaku s užívateľmi priecestí, teda s cestným vozidlom, chodcom alebo cyklistom. Tento počet predstavuje nárast o 3 nehody v porovnaní s rokom 2013. Pri uvedených nehodách na železničnom priecestí utrpelo 11 osôb smrteľné zranenia, čo znamená nárast o 1 prípad oproti predošlému roku. Mimoriadne vysoký nárast sa zaznamenal v prípadoch, kedy sa zrážka skončila ťažkými zraneniami osôb. V roku 2014 ich bolo 20, teda počet sa zvýšil až o 8 prípadov.
Z celkového počtu 11 smrteľne zranených osôb bolo na priecestiach v roku 2014 zaznamenané úmrtie 7 chodcov, 3 vodičov cestných vozidiel a jedného cyklistu, z toho v dvoch prípadoch išlo o samovražedné konanie osôb.
Z celkového počtu 20 ťažko zranených osôb bolo zaznamenané ťažké zranenie 10 vodičov, 2 spolujazdcov v cestnom vozidle, 7 cestujúcich vo vlaku a rušňovodiča Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).
Na majetku ŽSR vznikla škoda vo výške 28 682 €, dopravcom 409 553 € a škody na cestných vozidlách dosiahli výšku 196 850 €.
Medzi najzávažnejšie nehody v roku 2014 patrí zrážka osobného vlaku s nákladným cestným vozidlom na pasívnom železničnom priecestí medzi železničnými stanicami Bánovce nad Bebravou a Rybany. Táto nehoda sa stala 27.08.2014 o 14:35 h. Počas jazdy vlaku videl rušňovodič, že z hlavnej cesty (na ľavej strane v smere jazdy vlaku) odbočilo nákladné vozidlo s návesom, ktoré smerovalo k železničnému priecestiu. Keď sa vlak nachádzal približne 50 až 75 m od železničného priecestia, rušňovodič zaregistroval, že nákladné vozidlo bez zastavenia začalo cez toto priecestie prechádzať. Húkačkou motorového vozňa dal opakovane návesť Pozor, súčasne tiež vykonával všetky opatrenia na zastavenie vlaku použitím rýchločinného brzdenia. Nakoľko videl, že príde k nárazu, snažil sa opustiť stanovište rušňovodiča. Následne došlo k nárazu prednej časti motorového vozňa priamo do miesta medzi ťahač a náves. Motorový vozeň tlačil pred sebou cestné vozidlo až do zastavenia, pričom došlo k zdemolovaniu predného stanovišťa, pod ktorým zostal nohami zakliesnený rušňovodič. Čelo vlaku zastavilo vo vzdialenosti 17 metrov za priecestím.
Pri tejto nehode došlo k ťažkému zraneniu ôsmich osôb – rušňovodiča a siedmich cestujúcich, sedem osôb utrpelo ľahšie zranenia bez hospitalizácie. Príčinou nehody bolo vojdenie nákladného cestného vozidla na železničné priecestie v čase, keď po traťovej koľaji išiel vlak, ktorý bolo vidieť a počuť – porušenie Zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vodičom cestného vozidla.
ŽSR aj na základe nárastu počtu vážnych a menších nehôd vyzývajú verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate, k dodržiavaniu zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Nedodržiavaním zákona ohrozujú nielen svoje, ale aj cudzie životy. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti až kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.
Porovnanie počtu nehôd na priecestiach
Rok |
2013 |
2014 |
Počet nehôd |
46 |
49 |
Porovnanie následkov nehôd na priecestiach podľa rokov