27.05.2015
Dobrý deň, rada by som Vás poprosila o spoluprácu a vyjadrenie sa k jednému podnetu zo Žiliny. Týka sa železničného premostenia, nazývaný viadukt, ponad Kysuckú ulicu v Žiline. Posielam znenie sťažnosti čitateľky Moniky: "Išla som popod viadukt a stála som na červenú. Ponad mňa prechádzal vlak. Zrazu mi na strechu auta padli 4 veľké kamene z dráhy a vďaka tomu mám krásnu strechu so 4 dierami až do laku a zničenú strechu." 1. Je možné, že by v tomto prípade uhradila náklady na opravu strechy auta pani Moniky vaša spoločnosť? Aké je k tomu vaše stanovisko? 2. Plánujete do budúcnosti rekonštrukciu tohto mosta alebo vykonanie nejakých opatrení, ktoré by zabránili podobným škodovým udalostiam?
1. Vo všeobecnosti - škodu na cestnom motorovom vozidle (CMV) poškodenej je možné uplatniť z havarijného poistenia CMV poškodenej, pokiaľ takéto poistenie má uzatvorené. Tzn. uplatní si škodu vo svojej poisťovni, kde má poistené CMV.
Samozrejme uvedenú škodu je možné riešiť aj z poistenia zodpovednosti za škodu ŽSR, ale iba v prípade, že by poškodená preukázala, že škoda na jej vozidle vznikla z viny ŽSR, tzn. pokiaľ ŽSR za uvedenú škodu zodpovedajú (poškodená preukáže vinu ŽSR), tak je možné ju riešiť z poistenia zodpovednosti za škodu ŽSR.
... tu treba ešte zvážiť:
– poškodená uvádza prechádzajúci vlak – či škodu nespôsobil železničný dopravca (či kamene, ktoré padli na CMV nepochádzali z vlaku prepravujúceho takýto materiál),
– Zákon č. 8/2009 Z. z. (Zákon o cestnej premávke) - citujeme § 25 ods. 1 písm g):
„(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť ... g) na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi“.
2. V súčasnej dobe prebieha rokovanie s Mostným obvodom (MO) Bratislava o spôsobe zabezpečenia mostnej konštrukcie proti padaniu substrátov z prechádzajúcich vlakov na cestné motorové vozidlá (CMV).
Uvedený most je z oceľovej konštrukcie, na ktorej nie je štrkové lôžko. Predpokladáme, že kameň, ktorý padol na CMV pochádzal z vlaku prepravujúceho takýto materiál.
Predpokladaná realizácia ochranných opatrení je cca dva mesiace, t.j. do konca júla 2015.