23.06.2015
Mala by som prosbu o vyjadrenie k téme krádeží medených káblov na železničnej stanici v Seredi, evidujete podobné prípady aj v iných staniciach, kde podľa doterajších skúseností k nim prichádza najčastejšie? Ak sa dá uviesť nejaké stanice, kde s tým mali problémy. Akému riziku sa vystavujú zlodeji?
V ŽST Sereď prišlo v tomto roku ku krádežiam napájacích lán ku koľajovým obvodom (v januári 3 krát a v apríli raz). Okrem toho prišlo aj k odcudzeniu trakčných prepojok (raz v januári a 2 krát vo februári).
Uvádzame aj zoznam jednotlivých krádeží:
|
Sereď |
Ukradnuté prepoj. lano 3,3m na V13a a 4 ks trakčných prepojok. Hlásené PZ SR Trnava. |
||
|
Sereď |
Ukradnuté 2 ks trakčných prepojok ; nahlásené PZ SR Trnava. |
||
|
Sereď |
Neznámym páchateľom ukradnuté na V36-39 1ks krátke lano a 2ks prepojok a na 6K 1ks dlhé lano a stredová prepojka pri L6.PZ SR Trnava |
||
|
Sereď |
Neznámym páchateľom ukradnuté na V204/205 2ks krátke lano; nahlásené na PZ SR Trnava. |
||
|
Sereď |
Pri údržbe zistená ukradnutá stredová prepojka medzi styk. transformátormi V41-42 a 3d. Hlásené ŽP Trnava. Krádež. |
||
|
Sereď |
Ukradnuté 3ks trakčných prepojok. Hlásené PZ SR Trnava. |
||
|
Sereď |
Odcudzené napájacie laná neznámym páchateľom ; PZ SR prítomný . |
||
Tieto prípady sa objavujú po celom Slovensku. Momentálne nie je možné povedať, že by existovali stanice, kde ku krádežiam dochádza pravidelne. Obyčajne sa na určitom mieste a v určitom čase vyskytnú jednotlivci alebo organizované skupiny, ktoré potom určité obdobie vykonávajú túto trestnú činnosť.
Podľa doterajších skúseností, ku krádežiam dochádza najčastejšie v miestach, kde nie je možné túto krádež zaregistrovať, resp. na vzdialených miestach, v ktorých má zlodej dostatok času na opustenie miesta krádeže.
V odvetví Oznamovacej a zabezpečovacej techniky ide hlavne o krádeže lán ako výstroja koľajových obvodov, oznamovacie a zabezpečovacie káble, nadzemné vedenia.
Krádežami týchto súčastí páchatelia spôsobujú nefunkčnosť koľajových obvodov a ďalších zabezpečovacích a oznamovacích zariadení. Následne tým ohrozujú bezpečnosť prevádzky, nakoľko všetka obsluha potom závisí len na spoľahlivosti ľudského činiteľa a nie na technických prostriedkoch na to určených.
Viditeľný vplyv má táto činnosť na meškania vlakov a ohrozenie bezpečnosti na zabezpečených priecestiach, kedy tieto priecestné zariadenia do odstránenia poruchy musia byť vypnuté z automatickej činnosti a označené dopravnou značkou IP30a (výstražné zariadenie vypnuté). V odvetví oznamovacej a zabezpečovacej techniky evidujeme krádeže napr. v železničných staniciach Dubnica nad Váhom, Nitra, Vrútky, Vranov nad Topľou, Hontianske Nemce, Zlaté Moravce, Kuchyňa, Zohor, Rohožník, Zlaté Moravce, Veľká Ida, Komjatice, Heľpa, Hnilec, Chvatimech, Nižný Hrabovec a ďalších.
V odvetví Elektrotechniky ide hlavne o súčasti trakčného vedenia – pevné body nosného laná, trolejový drôt, bronzové nosné lano, medené laníčka, spätné koľajové vedenie, prierazky. Zvyčajne sú kradnuté na odľahlých miestach, resp. na miestach málo využívaných koľají (vlečkové koľaje), kde nemá elektrodispečer signalizáciu straty napätia (koncové napájané úseky). V tuneloch páchatelia kradnú káble slúžiace pre napájanie osvetlenia tunela počas údržbových prác a výkonu kontroly stavu zariadení výbavy tunelov.
Krádeže majú za následok tak isto meškania vlakov (grafikon vlakovej dopravy, bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy), nehovoriac o materiálových škodách.
Železničné stanice, kde sme doteraz s krádežami mali problémy z hľadiska odvetvia Elektrotechniky: Bratislava Predmestie, Zohor, Veľké Leváre, Kúty, Kúty - Gbely – Holíč hl. k., Holíč nad Moravou - Štátna hranica hl.k., Trenčianska Teplá, Dolný Hričov, Košice Rampová 2, Varín-Vrútky os. st. 1.TK – tunel, Trenčianska Turná zast., Kraľovany tunel, Trakčná napájacia stanica Púchov, Markušovce .
Akému riziku sa vystavujú zlodeji?
V prípade krádeží káblov a lán hrozí zásah elektrickým prúdom, v prípade krádeží súčastí trakčného vedenia pod napätím hrozí vo všetkých prípadoch priame ohrozenie života ako zlodejom, ktorí kradnú a tak aj zamestnancom ŽSR, ktorý sa môžu dostať do priameho neúmyselného dotyku - kontaktu so zvyškom visiaceho trakčného vedenia pod napätím po krádeži. Zlodeji sa vystavujú taktiež riziku úrazu padajúcich častí kradnutých súčastí trakčného vedenia.