Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničné priecestie v Porúbke

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


23.06.2015

Dovolila som si osloviť Vás v nasledujúcej veci: Na trati Rajec-Žilina, keď vlak smeruje do Žiliny, sa vodiči sťažujú na signalizáciu na železničnom priecestí v Porúbke. Priecestie sa nachádza ešte pred zastávkou v Porúbke, no kým sa vlak nepohne zo zastávky smerom do Žiliny, signalizácia stále signalizuje Stoj! - pričom vodičom reálne už nehrozí zrážka s vlakom, keďže smeruje na opačný smer. Vodiči na priecestí pred zastávkou čakajú rádovo niekoľko minút, celý čas výstupu a nástupu cestujúcich. 

Keďže ide o priecestie bez závor, vodiči sa občas rozhodnú pokračovať v jazde napriek signalizácii Stoj! Hrozí im pokuta?  

V prvom rade platí najdôležitejšie pravidlo – pri strete cesty a železnice má VŽDY prednosť železnica. Pri prejazde alebo prechode cez železničné priecestie si vždy treba počínať mimoriadne opatrne, presvedčiť sa o bezpečnom prejazde cez železničné priecestie. Keby všetci účastníci cestnej premávky vždy dodržiavali zákon a pravidlá cestnej premávky, rešpektovali zvukovú a svetelnú signalizáciu nedochádzalo by k zbytočnému zmareniu ľudských životov. Závory sú len dodatkovým zabezpečením železničných priecestí , v zmysle zákona je základným zabezpečením výstražná svetelná a zvuková signalizácia. Štatistiky nehôd za minulý rok hovoria, že 63% nehôd na železničných priecestiach sa stáva práve na zabezpečených železničných priecestiach a dokonca aj so závorami.. K žiadnym nehodám a najmä k tým, s tragickým koncom, by vôbec nemuselo dochádzať kvôli zbytočnému hazardu, kvôli pár sekundám neochoty zastať a počkať na priecestí.
Vodičom za nerešpektovanie vyhlášky o pozemných komunikáciách hrozí pokuta. Ohľadom výšky pokút sa obráťte na PZ SR. 

Zaznamenali ŽSR sťažnosti na toto priecestie?  

ŽSR neeviduje žiadnu sťažnosť na PZZ uvedeného priecestia na trati Žilina - Rajec.

Je možné zmeniť nastavenie signalizácie? Je to štandardné nastavenie signalizácie (je tak nastavená i na iných priecestiach)?  

Priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) v žkm 11,008 je vybudované v zmysle schválenej projektovej dokumentácie a v pravidelných cykloch je na ňom vykonávaná údržba a prehliadky pre zabezpečenie jeho prevádzkyschopnosti.
PZZ pracuje v automatickom režime v súlade s normou STN 34 26 51. V základnom stave pri voľných ovládacích úsekoch PZZ svieti na výstražníkoch PZZ pozitívna signalizácia - prerušované biele svetlá, červené svetlá sú zhasnuté a nie je dávaná žiadna akustická návesť.
Ak sa k priecestiu blíži železničné koľajové vozidlo (ŽKV), PZZ varuje používateľov pozemnej komunikácie svetelnou návesťou - dvomi striedavo prerušovanými červenými svetlami a akustickou návesťou. Keď ŽKV opustí priestor priecestia a vzdiaľuje sa od priecestia, ukončí sa svetelná aj akustická výstraha a PZZ prejde do anulačného stavu ( teda biele svetlá nesvietia). Po opustení ovládacieho vzdiaľovacieho úseku ŽKV sa PZZ uvedie do základného stavu, opäť začnú svietiť biele prerušované svetlá. 
Dňa 18.júna 2015 po 3-dňovej koľajovej výluke, určenej na opravu priecestnej výdrevy priecestia (vylúčená jazda vlakov v úseku železničnej trate Lietavská Lúčka -Rajec, nahradená autobusovou dopravou) bola vykonaná  kontrola prevádzkyschopnosti PZZ ,008 . Pri  kontrole bol na PZZ zistený poruchový diel, ktorý zabezpečuje anuláciu - ukončenie výstrahy na priecestí po opustení priecestia vlakom . Poruchový diel do jeho výmeny dočasne spôsobil, že na priecestí sa neukončila výstraha bezprostredne po prejazde vlaku cez priecestie , ale až po opustení ovládacieho vzdiaľovacieho úseku.
Dňa 19.júna 2015 bol uvedený poruchový diel nahradený a PZZ bolo následne preskúšané a vykazuje správnu činnosť. 

V každom prípade je zabezpečovacie zariadenie na železničnom priecestí vybudované najmä z dôvodu bezpečnosti a k ochrane zdravia a života účastníkov cestnej premávky. Ak občan má pochybnosti o správnej činnosti železničného priecestia, alebo je svedkom nehody, či inej mimoriadnej udalosti na, alebo v blízkosti železničného priecestia, je možné kedykoľvek zavolať linku 112 a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa na každom železničnom priecestí v správe ŽSR nachádza na zadnej strane výstražného kríža zo strany od trate a má podobu SP a príslušné štvorčíslie - napríklad SP 0134.





Právne dokumenty