23.06.2015
Dobrý deň, obraciam sa na vás a s informáciou ohľadom rozsahu rekonštrukcie trate a zvršku na rýchlosť 160 km/h. Sme záhradkárska osada priamo susediaca s traťou Poprad - Košice. Vieme že ochranné pásmo je 60 bm podľa normy. Naša otázka je do akej vzdialenosti je reálne využitie ochranného pásma v súvislosti s rekonštrukciou železničného zvršku?
Po preverení situácie a zistení presnej polohy záhradiek Vám zasielame nasledovné stanovisko. Dopytovaná záhradkárska osada, ktorá sa nachádza v Poprade, vpravo v smere staničenia medzi cestou I/18 a Levočskou ulicou , bude dotknutá výstavbou modernizácie železničnej trate v úseku Spišská Nová Ves – Poprad. Modernizácia železničnej trate bude prebiehať v existujúcej osi, ale aj napriek tomu dôjde v lokalite záhradkárskej osady k trvalým záberom do 2,5m, ktoré sú nutné pre odvodnenie železničnej trate. Ďalej sa v danej lokalite bude realizovať preložka vysokého naúpätia a kanalizácie, obe tieto vedenia nie sú v správe ŽSR ale sú vyvolanými investíciami stavby.
Počas ďalších stupňov projektovej prípravy dôjde k majetkovoprávnemu vysporiadaniu stavby (trvalé zábery, dočasné zábery, vecné bremená), kedy budú dotknutí vlastníci pozemkov kontaktovaní.
Zároveň Vám oznamujeme, že o modernizácií železničnej trate Žilina – Košice úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo), Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, Krompachy (mimo) – Kysak a Kysak (mimo) – Košice bolo rozhodnuté už po vstupe Slovenska do EÚ. V prvej polovici roka 2006 boli podpísané Rámcové dohody na prípravu projektovej dokumentácie (PD). Postupne sa zabezpečujú jednotlivé stupne PD. Na základe požiadavky EÚ, ktorej sa nepozdávajú výstupy zo štúdie realizovateľnosti, ktorej účelom je preukázať opodstatnenosť vynaložených finančných prostriedkov pre výslednú rýchlosť, museli ŽSR dodatočne zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti. Vzhľadom na hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov museli ŽSR pri výbere zmluvného partnera (a teda aj pri výbere spracovateľa spomínanej štúdie realizovateľnosti) postupovať v zmysle zákona č.25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov. Verejná súťaž sa uskutočnila a bola podpísaná zmluva so spracovateľom štúdie. V súčasnej dobe sa táto nová štúdia realizovateľnosti spracováva a bude ukončená v termíne 09/2015. Až na a základe výsledkov tejto štúdie sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby.
V zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľom stavieb verejnými súťažami predmetných stavieb. Realizácia predmetných úsekov trate by mala byť financovaná až z rozpočtového obdobia EÚ na roky 2014-2020.