03.06.2015
Dňa 28.05.2015 bolo stretnutie v obci Topoľnica, kde sa 8. marca stala tragická nehoda na žel. priecestí. Rodičia nebohého mladého šoféra a obyvatelia by uvítali umiestnenie rámp na priecestí. Plánujú na tomto priecestí ZSR umiestniť závory?
Jedná sa o železničné priecestie v žkm 109,883 trate Bratislava - Nové Zámky, ktoré je zabezpečené automatickým svetelným priecestným zabezpečovacím zariadením (ďalej PZZ) bez závor. Toto zabezpečenie je plne v súlade s platnou legislatívou.
Upozorňujeme, že podľa § 28 odsek a) Zákona 8/2009 o cestnej premávke „vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia“. Táto výstraha sa spustí do činnosti pred jazdou koľajového vozidla cez priecestie v takom čase, aby najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré pri spustení výstrahy už nemôže zastaviť pred priecestím, mohlo ešte bezpečne prejsť za priecestie. V prípade, že by boli na PZZ aj závory, účastník cestnej premávky sa v prvom rade musí riadiť svetelnou signalizáciou a nie len závorami. Podľa STN P 34 2651 je u týchto typov PZZ mechanická výstraha (závora) len doplnkovou výstrahou, t. j. nezabraňuje úmyselnému vojdeniu na priecestie, ak niekto poruší Zákon o cestnej premávke. Účastník cestnej premávky, kvôli svojej bezpečnosti a bezpečnosti iných osôb a vlakovej dopravy, musí dodržiavať už spomenutý Zákon o cestnej premávke.
V súčasnej dobe ŽSR prednostne riešia zabezpečenie priecestí, ktoré sú súčasťou vládneho programu „Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí“ a ktorý rieši práve problematické priecestia z hľadiska bezpečnosti (doteraz nezabezpečené priecestia). Z toho dôvodu v investičnom pláne ŽSR neplánuje do budúcnosti zaradenie rekonštrukcie uvedeného priecestného zabezpečovacieho zariadenia.
Koľko by to stálo ŽSR?
Rekonštrukcia PZZ s doplnením o závory by stála cca 40000 - 50000,- €.
Platí, že náklady na zvýšenie stupňa zabezpečenia znáša ten, kto o ne žiada (podľa §14, ods. 3 zákona č. 432/2013 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o dráhach č. 513/2009 Z.z., "Križovanie dráh s cestnými komunikáciami zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, z koho podnetu k tomu dochádza".)
Ak by aj takáto žiadosť zo strany žiadateľov bola ŽSR zaslaná, konečné stanovisko k realizácii vydáva Dráhový úrad.
ŽSR prednedávnom vydali správu o tom, že už ukončili vyšetrovanie a vinníkom bol šofér, rušňovodič by nevedel žiadnym spôsobom predísť tragédii?
Treba si uvedomiť, že vlak potrebuje na svoje zastavenie určitú zábrzdnú vzdialenosť, ktorá je v tomto prípade až 1000 m. Navyše rušňovodič nemôže predpokladať, že vodič cestného vozidla napriek výstražnej signalizácii vojde na priecestie.