17.07.2015
Ako vidíte budúcnosť rýchlovlakov na Slovensku?
Problematika prevádzkovania rýchlovlakov rýchlosťami porovnateľnými s vlakmi kategórie napr. TGV (ktorých rýchlosť je nad 200km/hod) je na Slovensku dlho preberanou témou. V minulosti bolo vypracovaných niekoľko štúdií, niektoré aj s návrhom budúceho trasovania v smere západ – východ a sever – juh. K podrobnejšiemu rozpracovaniu na úroveň projektových dokumentácii vysokorýchlostných tratí však doteraz nedošlo. V súčasnom období 2014-2020 je v rámci smerovania európskeho koridoru Rýn – Dunaj Európskou komisiou predbežne odobrená Štúdia vysokorýchlostnej trate, ktorá má prepojiť tri mestá Viedeň, Bratislavu a Budapešť. Financovanie spracovania spomenutej štúdie má byť realizované z Nástroja na prepájanie Európy a v súčasnosti už prebehlo úvodné rokovanie Rakúska, Slovenska a Maďarka k tejto téme.
Sú súčasné železničné koľaje vyhovujúce pre moderné typy rýchlovlakov?
Z hľadiska prechodnosti vlakových súprav rýchlych vlakov súčasné hlavné železničné trate na Slovensku vyhovujú. Ako príklad uvádzame ukážku súpravy TGV na bratislavských železničných staniciach spred niekoľkých rokov. Ich rýchlosť by však neprevyšovala súčasné rýchlosti vlakov na Slovensku, tzn, do 160km/hod.
Vidíte možnosť spustenia prevádzky rýchlovlakov na slovenských železniciach za reálnu?
Z pohľadu budúcnosti vidíme túto možnosť ako reálnu, nakoľko Slovensko leží v srdci Európy a pokiaľ by bola realizovaná výstavba prepojenia krajín strednej Európy vysokorýchlostnými traťami, tak ŽSR urobia všetko pre to, aby Slovensko bolo zapojené do tohto systému. Je však predčasné hovoriť kedy k tomu dôjde a prípadné projektovanie takýchto prepojení na/cez územie to Slovenska vidíme v horizonte po roku 2023/2025/.
Existujú momentálne nejaké projekty alebo plány, ktoré by prepojili Slovensko rýchlovlakmi s okolitými krajinami?
Ako bolo spomenuté vyššie, najaktuálnejšia informácia je o príprave štúdie prepojenia Viedne, Bratislavy a Budapešti.