09.07.2015
Můžete mi prosím zjistit, kdy by mělo dojít k přepínání trakční napájecí soustavy 3 kV na 25 kV 50 Hz v žst. Púchov, případně k danému procesu poslat i další informace? Minulý rok v aprílovém čísle ŽM jsme se tomuto tématu věnovali a padl tam termín dokončení rekonstrukce stanice i s přepnutím v tomto roce.
V súlade so strategickým rozhodnutím vedenia GR ŽSR zo dňa 30. 11. 2005, pripravujeme a postupne realizujeme unifikáciu trakčných prúdových sústav v sieti ŽSR. Na tratiach elektrifikovaných jednosmernou trakčnou prúdovou sústavou 3 kV (DC) sa postupne prejde na striedavú trakčnú prúdovú sústavu 25 kV, 50 Hz (AC). Z tohto dôvodu sú už aj stavby modernizácie V. koridoru (BA – ZA – KE – ČNT) projektované tak, aby s postupom modernizácie tohto koridoru došlo zároveň aj k zmene jednosmernej trakčnej sústavy na striedavú jednofázovú trakčnú sústavu.
Prvý takýto počin sa už čoskoro uskutoční v rámci stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod., VI. etapa (úsek Beluša – Púchov)“, kde dôjde v obvode ŽST Púchov k zmene jednosmernej trakčnej sústavy 3kV na striedavú jednofázovú trakčnú sústavu 25kV 50 Hz.
Postupne (viackrát) od prijatia strategického rozhodnutia ŽSR v roku 2005, boli dopravcovia využívajúci železničnú infraštruktúru v správe ŽSR, ako aj dotknutí manažéri železničnej infraštruktúry v okolitých krajinách, priebežne informovaní o vyššie uvedenom zámere ŽSR. Zároveň sa na spoločných rokovaniach prerokovali a prijali aj potrebné prevádzkovo – technické a organizačné opatrenia.
V súčasnom GVD 2014/2015, platnom od 14.12.2014, sú už vlaky, vedené v elektrickej trakcii cez ŽST Púchov plánovane s viacsystémovým HDV (jednosmerné elektrické HDV na vlakoch v ŽST Púchov sa vyskytujú veľmi ojedinele pri rôznych prevádzkových mimoriadnostiach). To prakticky znamená, že dopravcovia so zmenou trakčnej prúdovej sústavy rátajú a sú na túto zmenu pripravení.
Zmena trakčnej prúdovej sústavy v obvode ŽST Púchov sa uskutoční dňa 01.08.2015 v čase od 7:00 h do 23:00. Počas celodennej napäťovej výluky celej ŽST Púchov, vrátané priľahlých traťových úsekov (Ladce – Púchov, Lúky pod Makytou – Púchov, Považská Bystrica – Púchov) dôjde k zrušeniu súčasného miesta styku sústav AC/DC v žkm 155,521 na úseku Púchov – Ladce. Zároveň dôjde k vytvoreniu 2 nových miest stykov sústav AC/DC. Prvý bude v žkm 158,643 na úseku Púchov – Považská Bystrica a druhý v žkm 0,894 na úseku Púchov – Lúky pod Makytou, čím sa ŽST Púchov oddelí od DC trakčnej sústavy a pripraví sa na zapojenie do AC trakčnej sústavy. Súčasne budú prebiehať aj ďalšie práce, súvisiace so zmenou trakčnej sústavy v ŽST Púchov - ako napríklad osadenie nových návestidiel pre elektrickú trakciu, demontáž a montáž úsekových odpojovačov trakčného vedenia, prepojení a pod. Vo večerných hodinách sa vykonajú napäťové skúšky AC trakčnej sústavy v ŽST Púchov a po ich úspešnom priebehu bude ŽST Púchov napájaná už striedavým napätím 25kV, 50Hz.
Dokončovacie práce budú prebiehať aj po tomto termíne počas nasledujúcich dní, avšak už len pri napäťových výlukách jednotlivých koľají, nie celej stanice.
O vykonaní zmeny trakčnej sústavy budú dopravcovia informovaní telegramom a vlakový personál bude vyrozumievaný rozkazom do účinnosti zmeny do TTP 106 A Kraľovany – Žilina – Púchov, TTP 106 F Púchov – Lúky pod Makytou – Horní Lideč (CZ) a TTP 125 A Púchov – Bratislava hlavná stanica, minimálne po dobu 21 dní.