07.08.2015
Ako postupujú Železnice Slovenskej republiky v prípade, ak sú zásadne chyby v projektovej dokumentácii na vykonávanom diele pri modernizácii železničnej trate do 160 km/hod.?
Železnice Slovenskej republiky (Ďalej len „ŽSR“) majú tieto náležitosti ošetrené v zmluvách so spracovateľmi projektovej dokumentácie. Zmluvy sú v zmysle zákona zverejňované, takže bližšie informácie sa dajú získať priamo z týchto zmlúv. Okrem toho majú ŽSR vypracovanú Smernicu k postupu uplatňovania práva na reklamáciu voči externým dodávateľom.
Kto nesie finančné bremeno v prípade, ak nastane chyba v projektovej dokumentácii?
„Chyby“ v projektovej dokumentácií môžu byť rôzneho druhu a spôsobené viacerými faktormi. Nepredvídateľné geologické pomery, anomálie v geologickom podloží, výskyt podzemnej vody v inej výške hladiny než ako sa predpokladalo, nedosiahnutie predpísanej únosnosti pláne, vynútená zmena technológie z objektívnych príčin, ukončenie výroby navrhnutých a vyprojektovaných materiálov, zle zakreslené inžinierske siete od správcov, zmena noriem, predpisov, vyhlášok, nariadení, smerníc a pod., pokrok v technológiách, naviac požiadavky zo strany štátnych orgánov, prípadne z miest a obcí, prípadne nerealizovanie stavebných počinov iných investorov na ktoré investičná akcia ŽSR má nadväzovať a množstvo iných. Okrem toho, projektová dokumentácia podlieha schvaľovaciemu procesu. Ako je z uvedeného zrejmé, nie je možné vo všeobecnosti odpovedať, kto „chybu“ spôsobil a kto nesie finančné bremeno, ŽSR riešia každý prípad osobitne s prihliadnutím na vyššie uvedené faktory a ich posúdenie.