06.08.2015
Chcem sa opýtať na budúcnosť železničnej trate štátna hranica s Poľskom-Plaveč-Košice-Čaňa-štátna hranica s Maďarskom. Počítajú ŽSR v budúcnosti s modernizáciou tejto železničnej trate? Pri štúdiu niektorých dokumentov som dospel k rozdielnym záverom ohľadne plánu modernizovať uvedenú železničnú trať. V prílohe č.1 NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) č. 1315/2013 na mape súhrnnej a základnej siete TEN-T - železnice, kde je zobrazené aj Slovensko, je hore uvedená trať tvorená len tenkou neprerušovanou čiarou. To podľa vysvetliviek v spodnej časti znamená, že sa jedná o „dokončenú, konvenčnú železničnú trať súhrnnej siete TEN-T“. Pri uvedenej trati na jej slovenskom úseku absentuje prerušovaná čiara, ktorá by spolu s tenkou čiarou znamenala, že pre trať je plánovaná modernizácia.
Trochu mi to nekorešponduje s tým, že naši susedia Maďarsko a Poľsko majú trať Krakow-Plaveč-Košice-Budapešť zobrazenú prerušovanou čiarou, čo hovorí o pláne modernizovať železničnú trať. Dokonca v poľskom dokumente Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku) pod číslom 47 je plánovaná modernizácia trate Tymbark- Nowy Sącz a výstavba novej trate Podłęże - Szczyrzyc – Tymbark s predpokladaným termínom realizácie do r. 2021. Uvedený modernizovaný a nový úsek majú byť v budúcnosti novou líniou súhrnn&eacut e;ho koridoru Krakow-Plaveč-Košice-Budapešť, tak sa skráti vzdialenosť a jazdná doba na poľskom úseku koridoru. Podľa informácii ktoré mám, na uvedenú trať bola zo strany SR podpísaná dohoda AGTC. V prílohe č.1 dohody je táto trať označená ako C30/1. Táto dohoda zaväzuje zabezpečiť na železničnej trati parametre uvedené v dohode, ktoré nie sú na našom úseku v súčastnosti splnené. Nie je to v rozpore s uvedenou mapou TEN-T? Vypovedalo Slovensko dohodu AGTC na uvedenú trať? Chyba je na mape NARIADENIA EU č1315/2013? Existuje ešte aj iné vysvetlenie?
S modernizáciou trate sa zatiaľ neuvažuje, tak ako je to uvedené v predmetnom nariadení Európskeho parlamentu a rady. V súčasnosti má SR ako aj ŽSR za úlohu splniť požiadavky predmetného nariadenia pre hlavnú železničnú sieť do roku 2030, čo je aj predmetom súčasnej stratégie a prípravy stavieb na ŽSR. Tempo dosiahnutia požadovaných parametrov tratí siete TEN-T je závislé od dostupných finančných prostriedkov a modelov financovia modernizácie. V prípade, že sa v budúcnosti nájdu zdroje financovania, ŽSR je pripravené zaradiť predmetnú trať do plánov modernizácie.