Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽST Považská Bystrica - imobilní

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


17.09.2015

Chcel by som sa opýtať na nové prvky na ŽST v Považskej Bystrici. Všimol som si prerobený prechod k druhému nástupišťu, cez ktorý je inak zakázané prechádzať, doplnené piktogramy na stanici a zachytil som informáciu o plánovanom dodaní plošiny pre nástup do vlaku. Súvisia tieto tri veci spolu, sú súčasťou jedného projektu? O aké projekty ide? 

ŽSR v súčasnej dobe realizujú niekoľko projektov, ktorých zameranie je smerované na uľahčenie prístupu k železničnej infraštruktúre osobám s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie, ako aj celkové skvalitnenie vybavenia železničných priestorov určených pre cestujúcich.  Ide predovšetkým o nasledovné projekty: „Projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy“ a „Implementácia štandardov vo vybraných železničných staniciach“. Projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy je realizovaný v dvoch fázach. Prvá fáza pozostáva z realizácie stavebných úprav tak, ako ste ich zaznamenali napríklad v ŽST Považská Bystrica, t.j. zriadenie služobného prechodu, jeho označeniu piktogramami, rekonštrukciou sociálnych zariadení a pod. V ďalšej fáze dôjde k dodaniu a umiestneniu mobilných plošín. Dodávka plošín predstavuje z hľadiska verejného obstarávania samostatný projekt, ktorého výsledky sú však vzájomne podmienené a prepojené s projektom zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy. Termín ukončenia stavebných prác je stanovený do 31.10.2015. 

Prechod pre imobilných je situovaný na začiatku hrany 2. nástupišťa, kde vlaky prechádzajú ešte pomerne vysokou rýchlosťou cca 90 km/h a taktiež je prechod tesne za oblúkom, kde nie sú dostatočné rozhľadové pomery ani zo strany prechádzajúceho, ani zo strany rušňovodiča. Je nejako viac zabezpečený prechod cez toto priecestie zo strany ŽSR napr. povinným sprievodcom imobilného zo strany ŽSR, alebo povolenie na prechod výpravcom ? Prečo nebol prechod osadený napr. v strede stanice, kde je lepší prehľad a zastavujúce vlaky idú oveľa pomalšie?  

Investičný zámer bol riešený v spolupráci všetkých dotknutých sekcií oblastných riaditeľstiev ŽSR a neriešilo vybudovanie nových priechodov, ale iba obnovu  jestvujúceho, po ktorom je imobilným zabezpečený prístup výlučne v sprievode zamestnanca ŽSR. Riešenie nových prístupov je predmetom modernizácie. Osadenie priechodu uprostred stanice nie je možné pre výšku nástupišťa č. 2, ktoré je vo výške 550 mm a nie je možné z bezpečnostných dôvodov prerušiť nástupnú hranu. 

Vzhľadom na to, že je povolený prechod imobilným cez koľaje, je povolený prechod aj bežným cestujúcim, ktorí majú oveľa väčšie možnosti vyhnúť sa vlaku?  

Bežným cestujúcim nie je povolený prechod cez koľaje. 

Piktogramy na stanici navádzajú imobilného okolo celej budovy a pomyselná cesta zo stanice ústi (západne) na chodník, kde nie je ani parkovisko, ani prechod, ani zastávka. Napriek tomu, je aj na druhej (severovýchodnej) strane žel. stanice bezbariérový prechod priamo na parkovisko, k MHD. Prečo nie sú imobilní navádzaní tam? 

Predmetom stavby nebolo budovanie nových prístupových chodníkov, ale stavebné úpravy jestvujúcich. Uvedený prístup rieši aj prístup k WC. 

Jeden z piktogramov má nákres vlaku a pri ňom 2-3, z čoho je možné dedukovať, že ide o koľaj alebo nástupište. Považská Bystrica však nemá tretie nástupište a koľaj s označením "2" má pri oboch. Staničný rozhlas hlási buď vlak prichádzajúci na 1. nást. koľaj 2 alebo 3 a vlaky na 2. nástupišti koľaj 2 a 6. 

Piktogram je v súlade s TNŽ 73 6390 a navádza k prístupu k vlaku. Číslovanie nástupíšť v ŽST Považská Bystrica je  1 a 2. Logicky je číslovanie na smerovom piktograme k príslušným koľajam.





Právne dokumenty