Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽST Košice - imobilní

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


23.02.2016

Kedy by mohli byť výťahy k 2. a 3. nástupišťu hotové? V akom časovom horizonte?

V súčasnosti sa realizuje verejné obstarávanie na dodávateľa projektovej dokumentácie. Po jeho ukončení musí byť vypracovaný projekt a na jeho základe opäť verejné obstarávanie na realizáciu stavby. Predpokladáme, že stavba môže byť zrealizovaná do konca roku 2018. Ide však o finančne náročnú investičnú akciu, takže termín ukončenia prác je závislý aj na finančných možnostiach ŽSR. 

Plánujú sa aj iné opatrenie pre zvýšenie komfortu cestujúcich? Ak áno, kedy?

V rámci stavby „ŽST Košice – rekonštrukcia nástupíšť č. 1, 2, 3“ sa ešte plánuje úprava úrovňových prechodov pre cestujúcu verejnosť k nástupiskám pri koľajach č. 1,2,4,6,8 a 10. 

Vlaky pre imobilných by mali byť prioritne vypravované z 1. nástupišťa. Imobilní cestujúci ale pripomienkujú, že to tak nie je stále. Skúste vysvetliť, prečo sa to nie vždy podarí?

Súvisí to s platným cestovným poriadkom a momentálnou intenzitou dopravy (špička alebo sedlo), je spracovaný plán obsadenia koľají,  ktorý je zverejnený pre cestujúcu verejnosť v zozname vlakov končiacich resp. východiskových. Zároveň tento plán obsadenia koľají je riešený tak, aby pri prípojných vlakoch cestujúci zväčša nemusel prechádzať z nástupišťa na nástupište, a to kvôli eliminácii vplyvu meškania prípojných vlakov. Občas je to vplyv mimoriadnych udalostí s následným nahromadením viacerých vlakov, ktoré vopred nevieme predpokladať.

Preto komplexná rekonštrukcia nástupísk s vybudovaním výťahov výrazne zjednoduší prístup imobilných cestujúcich k vlakom.

V každom prípade však pre všetkých ťažko telesne postihnutých a imobilných platí POVINNOSŤ o svojom zámere cestovať informovať formou žiadosti dopravcu a až po jej schválení vedia ŽSR aj dopravca spolu zabezpečiť bezpečné cestovanie (cestujúcemu bez ohlásenia sa napríklad môže stať, že vlak nebude mať vozeň pre vozíčkarov a jednoducho sa tam nemusí kvôli rozmerov vozíčka alebo dverí  zmestiť).  Ak sa žiadosť o pristavenie vlaku na 1. nástupište dá s dostatočným časovým predstihom, zvyčajne sa ŽSR tejto požiadavke snažia vyhovieť. Najťažšie a najkomplikovanejšie na riešenie sú situácie, keď  imobilný cestujúci príde bez schválenia svojej dopravy na stanicu, a to len pár minút pred odchodom vlaku. Hoci sú pracovníci ŽSR ochotní pomôcť aj v takýchto situáciách, musia mať dostatok času, keďže ich prioritou je riadenie dopravy, a o zámere cestovať sa dozvedia na poslednú chvíľu. 

Čo všetko si musí imobilný cestujúci vybaviť dopredu, ak chce cestovať vlakom?

O tom presne hovorí Prepravný poriadok Železničnej spoločnosti Slovenska a.s., ktorý je pre všetkých dostupný na internete:

Článok A. 6 PREPRAVA ZDRAVOTNE POSTIHNUTÝCH OSÔB, OSÔB SO ZNÍŽENOU POHYBLIVOSŤOU A DRŽITEĽOV PREUKAZOV FYZICKEJ OSOBY S ŤAŽKÝM ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM

A.6.2 Prepravu imobilných cestujúcich na vozíku dopravca prednostne realizuje vo vybraných vlakoch so špeciálnymi vozňami (s alebo bez zdvíhacej hydraulickej plošiny) s kupé pre imobilných cestujúcich, vrátane upraveného sanitárneho zariadenia, ktoré sú označené v CP príslušným symbolom. V špeciálnom vozni môžu byť súčasne prepravovaní spravidla dvaja imobilní cestujúci na vozíkoch.

V prípade, ak sú súčasťou týchto špeciálnych vozňov zdvíhacie hydraulické plošiny, tieto sú určené výlučne na zabezpečenie nástupu a výstupu imobilných cestujúcich na vozíku do alebo z vlaku, a to za predpokladu, že vozík cestujúceho vyhovuje technickým parametrom zdvíhacích hydraulických plošín.

Podľa povahy prepravy možno dohodnúť v rámci dostupných možností dopravcu prepravu aj vo vozňoch, ktoré nie sú na prepravu imobilných cestujúcich na vozíku uspôsobené.

A.6.3 Osoby podľa ods. A.6.1 si môžu objednať pomoc v pokladniciach a v Kontaktnom centre, tel. 18 188 (+ 421 24 48 58 188), info@slovakrail.sk.

A.6.4 Dopravca prepravu uskutoční za podmienok, ak bude:

  1. a) objednaná minimálne 24 hodín pred plánovanou prepravou (vrátane prepravy v povinne miestenkových vlakoch),
  2. b) cestujúci sa dostaví k plánovanej preprave najneskôr 30 minút pred časom odchodu vlaku,
  3. c) v prípade prepravy imobilného cestujúceho na vozíku je vozík zabezpečený účinnou ručnou brzdou a popruhmi na upevnenie vo vozni.

A.6.5 Prijatie objednávky neznamená súhlas na prepravu. O odsúhlasení alebo neodsúhlasení prepravy dopravca informuje žiadateľa v čo najkratšom čase po posúdení objednávky. Ak preprava nebola vopred odsúhlasená, môže byť zo strany dopravcu odmietnutá.

A.6.6 Pri preprave osôb podľa ods. A.6.1 je dopravca povinný, v spolupráci s manažérom infraštruktúry, poskytnúť bezplatnú pomoc počas nastupovania a vystupovania z vlaku v prípade, ak je táto preprava dopravcovi oznámená minimálne 24 hodín pred plánovanou cestou. Dopravca vynaloží úsilie na prípadnú realizáciu objednávky aj pri nedodržaní uvedenej lehoty. 

Prečo nebola rekonštrukcia nástupíšť súčasťou už tejto prebiehajúcej rekonštrukcie budovy?

Ide o dve rôzne stavby. Rekonštrukcia prijímacej budovy ŽST Košice je realizovaná v rámci revitalizačnej zmluvy a realizuje ju súkromný partner z vlastných prostriedkov. Obsahom revitalizácie je len rekonštrukcia budovy. Rekonštrukciu nástupísk budú realizovať ŽSR z vlastných prostriedkov. Obidve stavby sú značne náročné. Rekonštrukcia budovy sa realizovala za plnej prevádzky, len s čiastočnými obmedzeniami pre cestujúcu verejnosť. Ak by sa v rovnakom čase realizovala aj rekonštrukcia nástupísk, bol by úplne ochromený chod železničnej stanice, ako aj železničnej dopravy v Košiciach.





Právne dokumenty