Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Piešťany - Vrbové: cyklochodník

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


21.03.2016

Piešťanská radnica plánuje využiť nevyužívanú železničnú trať medzi Piešťanmi a Vrbovým na cyklodráhu. Prosím o vyjadrenie Železníc Slovenskej republiky. Je takýto zámer reálny?
Koľko kilometrov nevyužívaných železničných tratí je na Slovensku? Je k dispozícii ich konkrétny zoznam? 

 

A . Zrušené trate rozhodnutím Ministerstva dopravy, pôst a telekomunikácií (dnešné MDVRR):

MDPaT dňa 25.3.2008 vydalo Rozhodnutie č. 101025/2008-SŽDD/z.14345 o zrušení trate Odb Devínske Jazero - Stupava.  6,575 km
MDPaT dňa 3.5.2007 vydalo Rozhodnutie č. 105411/2007-SŽDD/z.20776 o zrušení trate Rimavská Sobota – Poltár. 29,522 km
MDPaT dňa 21.9.2004 vydalo Rozhodnutie č. 1006/210-2004 o zrušení trate Slovensko-novomestská spojka. 2,573 km
MDPaT dňa 10.1.2002 vydalo Rozhodnutie č. 1290/220-2001/Za o zrušení trate Kvetoslavov - Šamorín. 4,62 km

B . Trate, na ktorých nie je aktuálne prevádzkovaná železničná doprava:

            Zohor –Plavecký Mikuláš
            Vlčany – Neded
            Komárno – Kolárovo
            Katarínska Huta – Breznička
            Bánovecká spojka
            Orlovská spojka
           Priekopská spojka 

Koľko stojí ich údržba, ak sa nejaká vykonáva?  

Na zrušených tratiach sa údržba nevykonáva. Na aktuálne neprevádzkovaných tratiach sa vykonávajú kontroly, v prípade opätovnej objednávky zo strany dopravcov alebo prepravcov majú ŽSR ako manažér infraštruktúry povinnosť skontrolovať a realizovať potrebné udržiavacie a opravné práce tak, aby trať bola zjazdná do troch mesiacov od schválenej objednávky.

Vo svete sa čoraz viac presadzujú projekty, ktoré premieňajú nevyužívané železnice na bežné či cyklistické chodníky. Podporuje ŽSR podobné iniciatívy na Slovensku? Príkladom môžu byť Piešťany, kde mestské zastupiteľstvo takýto zámer schválilo - napriek tomu, že nie je vlastníkom pozemkov. Viac informácii nájdete napríklad tu http://www.pnky.sk/aktuality/po-dlhej-diskusii-poslanci-schvalili-cyklotrasu-v-telese-zeleznice/ 

 Železnice Slovenskej republiky plnia vo vzťahu k nielen už zmienenej železničnej trati Piešťany – Vrbové, ale aj ostatných, ktoré spravujú na základne zmluvného vzťahu s MDVRR SR, funkciu prevádzkovateľa dráhy. O zámere vybudovať na telese tejto železničnej trate cyklotrasu ŽSR vedia. V nedávnej minulosti bol oslovený Trnavský samosprávny kraj, ktorý deklaroval, že nemá záujem o prevádzkovanie tejto trate na dopravné účely, ale rovnako ako OZ Čango podporuje zámer jej využitia ako cyklotrasy a na prevádzkovanie drezín. Využitie železničnej infraštruktúry Piešťany - Vrbové na tieto tzv. rekreačné účely je možné len za podmienky jej zrušenia, k čomu zatiaľ nedošlo. O prípadnom zrušení trate rozhoduje MDVRR. Na prípadnú rekonštrukciu tejto trate a jej prestavbu na cyklotrasu ŽSR nemajú finančné zdroje a výstavba cyklotrás nie je predmetom činnosti ŽSR.

Komunikujete s mestom Piešťany o prevode týchto pozemkov?  

Nie. Pretože trať zatiaľ nebola zrušená. Prípadný prevod majetku štátu v správe ŽSR sa môže realizovať až po súhlase MDVRR resp. v zmysle legislatívy až po prípadnom súhlase vlády SR (záleží od výšky stanovenej ceny).

Máte informácie o podobných projektoch na Slovensku? 

V minulosti bola zrušená trať Poltár – Rimavská Sobota rozhodnutím MDPaT (dnes MDVRR) a na základe rozhodnutia vlády SR bol zrealizovaný prevod vlastníctva majetku zrušenej železničnej trate v prospech Banskobystrického samosprávneho kraja za účelom vybudovania cyklotrasy (2013).





Právne dokumenty