Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Ba - Východ - hluk

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


18.04.2016

Dobry den, na zaklade rozhodnutia ministerstva dopravy maju Železnice Slovenskej republiky na stanici Bratislava-Vychod zrealizovat do konca juna opatrenia na znizenie hluku, ktory sposoboval obyvatelom tejto lokality problemy. Chcem sa opytat o ake opatrenia pojd? Ake kroky realizovali ŽSR pre eliminovanie hluku v tejto stanici uz v minulosti, kedze ide o dlhodoby problem? 

     Riešením eliminácie nadmerného hluku z prevádzky ŽST Bratislava východ sa Železnice Slovenskej republiky Bratislava (ŽSR) zaoberajú už niekoľko rokov. V minulosti bol prijatý rad technických a organizačných opatrení, ktoré znížili úroveň emitovaného hluku, a orgán verejného zdravotníctva zhodnotil postup ŽSR ako vyčerpanie organizačno-technických možností ďalšieho znižovania hlučnosti železničnej prevádzky. Napr.: Informácie medzi prevádzkovými zamestnancami boli až takmer do roku 1989 prenášané do a z koľajiska hlasito rozhlasom, dnes majú ŽSR všetku komunikáciu zabezpečenú cez rádiostanice. Informácie dávané hlasitým rozkazom sú využívané minimálne. Okrem toho tu jazdili vo veľkom počte rušne dieselovej trakcie, ktorých hlučnosť oproti dnešným elektrickým bola neporovnateľne vyššia. Práca na stanici prebiehala nepretržite celých 24 hodín denne a počas celého roka. Vzhľadom na nižšie výkony stanice je dnes práca stanice prerušovaná –  nepracuje sa tu v nedeľu a v pondelok v denných zmenách. Pracovné zmeny boli skrátené z 12 hodín na 10 hodinové – ráno aj večer je prestávka cca 2 hodiny, v období väčších sviatkov ako sú Vianoce, Nový rok, Veľká noc a pod. je prevádzka stanice zastavená nepretržite až na 84 hodín. Postupne boli znižované aj počty posunujúcich rušňov – z pôvodných 7 posunujúcich záloh sú dnes v zmene len 4 posunujúce zálohy. Všetky tieto prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti. 

     V súčasnosti sa ŽSR sústreďujú na realizáciu ďalšieho opatrenia na zníženie úrovne hluku vznikajúceho pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku ich komplexnou rekonštrukciou. Tiež v spolupráci s fy BEKALUBE (zastupuje výrobcu ELPA zo Slovinska - zariadenia BREMEX-ANNSYS pre zníženie vznikajúceho hluku pri brzdení vozňov trámcovými jednokoľajnicovými elektropneumatickými koľajovými brzdami) bude v rámci pilotného projektu na obruče brzdených kolies nanášané „suché“ mazivo (špeciálna emulzia), ktoré by malo výrazne znížiť „pískanie“ vozňov v brzdách (rozkmitanie brzdeného kolesa). Pilotný projekt aj s oficiálnym meraním hluku by mal prebiehať cca pol roka, vrátane merania hluku pred a po inštalácii opatrení.

    Riešenie hluku z prevádzky opravovne nákladných vozňov nie je v kompetencii našej spoločnosti. 

Pozn.: Chceme ešte upozorniť na fakt, že železnica v tejto lokalite bola vystavaná skôr ako bytová zástavba. Tiež, že oproti minulému obdobiu došlo k výraznému zníženiu rozposunovaných vozňov v ŽST Bratislava východ. V minulosti bolo za 24 hod. rozposunovaných do 3600 vozňov, t. č. číslo predstavuje 220-260 vozňov za zmenu. Obmedzil sa taktiež posun v nočných hodinách.





Právne dokumenty