Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Novinky v železničnej preprave osôb a tovaru

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


13.04.2016

Hospodárske noviny v rámci špeciálnej prílohy určenej podnikateľom v autodoprave pripravuje novinky, ktoré v tomto roku pripravujete v železničnej preprave osôb a tovaru.  Chcem Vás preto požiadať o aktuálne informácie k tejto téme, najmä:

Aké novinky môžu očakávať podnikatelia a občania ešte v tomto roku, pokiaľ ide o komfort cestovania a zabezpečenie prepravy tovarov?

ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry budú aj v roku 2016 pokračovať v realizácii modernizácie železničnej trate na úseku Dolný – Hričov – Žilina, Zlatovce – Trenčianska Teplá, taktiež by sa mali začať práce na úseku trate Púchov – Považská Teplá

Pripravuje sa v tomto roku alebo je rozbehnutá  výstavba prekladísk tovaru, ktoré by odbremenili cesty od kamiónovej prepravy?

Prebieha proces verejného obstarávania na zhotoviteľa projektu a realizácie stavby Terminál intermodálnej prepravy Lužianky.

Aká suma je vyčlenená na tohtoročné investície?

Pre rok 2016 sú plánované výdavky na investície z fondov, spolufinancovania k fondom, kapitálových transferov a vlastných zdrojov ŽSR vo výške cca 332,0 mil. €.

Aká suma je vyčlenená na rekonštrukciu tratí do konca roka 2016?

V roku 2016 sú v investičnom pláne ŽSR z vlastných zdrojov zaradené stavby charakteru rekonštrukcie trate (obnovy koľají, výhybiek, nástupíšť, mostov, tunelov, staničných budov) a zaistenia stability zemného telesa v celkovom objeme 35,620 mil. EUR, vrátane nákladov na spracovanie projektovej dokumentácie pre plánované akcie

Koľko kilometrov tratí a akým spôsobom sa do konca roka opraví?

V rámci jednoduchej reprodukcie sú plánované obnovy koľají v celkovej dĺžke 22,0 km a obnovy výhybiek v počte 48 výhybkových jednotiek (mimo modernizácie železničných tratí, čo je osobitná téma). 

Mohli by ste nám poskytnúť úseky a harmonogram opráv plánovaných na rekonštrukciu?

Časová realizácia investičných akcií charakteru rekonštrukcií vychádza z odsúhlaseného  harmonogramu výlukových prác a termínov uzavretia zmluvných vzťahov s dodávateľmi stavebných prác, pričom všetky výluky sú zverejňované na webe zsr v týždnových intervaloch.

Ktoré z nich sú v kritickom stave a z akého dôvodu?

Železnice Slovenskej republiky plánujú investičné akcie charakteru obnov koľají a výhybiek v rámci  finančných možností a na základe hodnotenia stavu zariadení železničnej dopravnej cesty v zmysle vykonávaných kontrol príslušnými správcami.  Neevidujeme úseky  v „kritickom stave“ trate. Všetky úseky musia byť v zmysle zákona o dráhach v prevádzkyschopnom stave..  Z hľadiska hodnotenia tratí sú na niektorých úsekoch z dôvodu prevádzkových odchýliek zavedené prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti – tieto sú v rámci možností odstraňované bežnou údržbou, v niektorých prípadoch (nemožnosť ich odstránenia  údržbou, respektíve  z dôvodu vysokých nákladov) sú zaradené na realizáciu do investičného plánu na najbližší rok.

Akým spôsobom sa zabezpečí náhradná doprava počas opráv?

V prípade výlukovej činnosti a nutnosti zabezpečenia náhradnej autobusovej dopravy túto činnosť v celom rozsahu zabezpečuje príslušný železničný dopravca , ktorý je riadne a včas informovaný o plánovaných výlukách

Bude sa hradiť ​aj z eurofondov. Ak áno, v akej výške a za akých podmienok?

Z prostriedkov fondov EÚ sa hradia investície do modernizácie železničnej infraštruktúry súvisiacej so zvyšovaním rýchlosti, zvyšovaním bezpečnosti železničnej dopravy a pod. na tratiach zaradených do koridorovej siete TEN-T. Investície charakteru rekonštrukcií sú hradené z vlastných prostriedkov ŽSR. 

Bude sa rekonštrukcia hradiť aj štátnou dotáciou?

Finančné prostriedky štátneho rozpočtu sú v účelovo viazané na spolufinancovanie investícií financovaných z prostriedkov EÚ, a teda z prostriedkov štátneho rozpočtu nie sú  financované rekonštrukcie tratí.





Právne dokumenty