Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Rekonštrukcia výhybiek na tomášovskom zhlaví - ŽST Lučenec

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


10.05.2016

Prosím o vyjadrenie k rekonštrukcii výhybiek na tomášovskom zhlaví ŽST Lučenec. K otázkam ohľadne rekonštrukcie výhybiek na tomášovskom zhlaví v ŽST Lučenec uvádzame nasledovné:

Organizácia výlukovej činnosti na ŽSR je plánovaná v procese ročného, mesačného a týždenného plánu výluk. Ide o zložitý proces, ktorý musí byť nastavený tak, aby sa jednotlivé výluky v sieti neovplyvňovali. Pri odvolaní výluk je potrebné a nevyhnutné práce dokončiť, no aj tu platí, že výlukové činnosti sa na ŽSR musia naplánovať na vhodný termín, aby neboli obmedzené,  resp. nekonané už dohodnuté iné výluky v rámci ročného a mesačného plánu výluk.

ŽSR v železničnej stanici (ŽST) Lučenec nevykonávali rekonštrukciu výhybiek.  Prioritnou úlohou prác v ŽST Lučenec bolo zabezpečenie odvodnenia výhybiek a ich správnej geometrickej polohy, aby umožňovali jazdu traťovou rýchlosťou. V miestach realizovaných výkonov sa vo zvýšenej miere nachádzali podzemné káblové vedenia v správe majetku dvoch ďalších spoločností. Počas výkopových prác pre sanačnú vrstvu bolo nutné technologicky zabezpečiť, aby nedošlo k poškodeniu týchto podzemných vedení. Jednalo sa predovšetkým o káblové trasy, ktoré boli v súbehu s výlukovými prácami. Trasy, ktoré križovali výkopové práce sa ukladali do nových chráničiek. Trativodový odvodňovací systém výhybiek bol nefunkčný a realizovali sa aj výkopy pre sfunkčnenie odvodňovacieho systému. Pre zabezpečenie výkopových prác bolo nevyhnutné postupné vybratie výhybkových konštrukcií. Technologický postup bol zvolený tak, aby dochádzalo k minimalizácii vplyvov na osobnú dopravu. Ak to bolo možné boli práce prerušované aj pre jazdu dôležitých osobných vlakov. Vzhľadom na pomerne veľké výkopy, hrubé sanačné vrstvy a koľajové lôžko bolo po opätovnom položení výhybiek nevyhnutné vykonať smerovú a výškovú úpravu koľaje automatickou strojnou podbíjačkou. Pri týchto prácach došlo dňa 20.4.2016 k náhlej poruche spaľovacieho motora uvedeného stroja, motor nešiel do otáčok a následne celý hydraulický systém podbíjacích agregátov zostal nefunkčný. Spaľovací motor v tomto stroji je špeciálny, ktorý je vystavený dlhodobému namáhaniu vo vysokých otáčkach a vibráciám pre správnu funkčnosť podbíjania.

K poruche došlo napriek tomu, že v rámci zimnej údržby strojov, sú realizované opravárenské činnosti obsluhou stroja v spolupráci s mechanikmi príslušného strediska aj nad rámec predpisu k strojnej podbíjačke.

V rámci realizovanej výlukovej činnosti v mesiacoch marec a apríl bola podbíjačka nasadzovaná bez väčších problémov. Ani v posledných dvoch rokoch sme nezaznamenali situáciu, aby sme týmto strojom nedokázali uviesť koľaj po výluke do prevádzkyschopného stavu, aj keď je stroj v rámci opravných prác nasadzovaný denne.

Keď porucha na stroji vznikla,  zamestnanci ŽSR napriek večerným hodinám začali havarijnú situáciu okamžite riešiť. Hľadali pomoc aj u externých firiem, dokonca aj v Českej republike. V prvom rade sme sa pokúšali zabezpečiť iný stroj obdobných parametrov, aby mohla výluka pokračovať tak, ako bola naplánovaná. Žiadna z oslovených interných zložiek ŽSR, ani externých firiem nám nebola schopná náhradu poskytnúť. Podobne sme sa snažili zabezpečiť výmenu motora, avšak žiadna oslovená organizácia nedisponovala motorom potrebných technických parametrov a ani nám sa cez víkend 23. - 24.4.2016 nepodarilo vlastnými mechanikmi motor opraviť. Napriek veľkému úsiliu sme boli nútení schválené výluky odvolať.

Dňa 27.04.2016 bola do ŽST Lučenec presunutá výhybková podbíjačka z Košíc po oprave, ktorou boli podbité výhybky č.28, 29 a 31, na ktorých bola realizovaná oprava podľa plánu.

V súčasnosti je už výhybková podbíjačka  opravená a plne funkčná. Určite nebudeme v oprave pokračovať na jeseň ako uvádzate, ale dokončenie akcie bude zaradené do plánu výluk na najbližší možný termín, ktorý umožní koordinácia výlukovej činnosti.

Za komplikácie, ktoré týmto vznikali a vznikajú cestujúcim sa ospravedlňujeme. ŽSR robia všetko pre bezpečnosť prevádzkovania dráhy a o bezpečnú a plynulú dopravu na dráhe v súlade s technickými normami a bezpečnostnými predpismi. ŽSR riešia všetky zákazky cez verejné obstarávanie. Dodržujú  zákon, a teda aj lehoty s ním spojené.

Na úseku trate NŽST Lovinobaňa - ŽST Kriváň je označenie miesta so sťaženým prístupom záchrannej služby prevedené chaoticky. Na základe uvedeného žiadam o vyjadrenie, ktoré označenie je správne, t. j. či označenie priamo na trati alebo v TTP. 

Miesta so sťaženým prístup sú správne označené na trati!   

V priebehu mesiaca máj 2015 boli miesta so sťaženým prístupom vyznačené náterom hektometrov podľa TTP 115 A v znení zmeny č. 8 účinnej od 1.12.2014 – teda stav, ktorý je v skutočnosti a je aj reálny a správny.

Teraz platná zmena č. 9, kde sú uvedené úplne iné km polohy miest so sťaženým prístupom, bude zapracovaná do TTP.





Právne dokumenty