Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Samovraždy na tratiach ŽSR

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


22.06.2016

  1. Koľko ľudí usmrtili vlaky v minulom roku a za doterajšie obdobie tohto roka? Koľko potvrdených samovrážd evidujete v minulom a tomto roku?
  2. Evidujete aj prípady, keď sa samovražde podarí zabrániť, napríklad včasným zákrokom rušňovodiča? Koľko takých prípadov sa ročne stane (ak nemáte presné čísla, tak aspoň odhad)?
  3. Mohli by ste bližšie uviesť nejaké kuriózne pokusy o samovraždu, resp. spomenúť nejaké výnimočné prípady?
  4. Môžu alebo robia ŽSR nejaké opatrenia, aby samovraždám na železnici predchádzali? Dá sa tá situácia nejako riešiť?

 V úvode uvádzame, že jedinou „právnou“ indíciou samovraždy je „konanie vedúce k úmyselnému zraneniu samého seba so smrteľnými následkami, ktoré bolo takto zaznamenané a klasifikované príslušným orgánom“.  ŽSR ako manažér infraštruktúry síce vychádza z tejto definície formulovanej v Smernici 2004/49/ES EPaR o bezpečnosti železníc a Zákone o dráhach, ale určovanie takýchto príčin nehôd, kedy dôjde k usmrteniu osoby, je v praxi problematické. ŽSR tak pre štatistické účely určia, že išlo o samovraždu na základe výpovede priameho svedka, ak  tomu nasvedčujú všetky známe okolnosti.

  1. Koľko ľudí usmrtili vlaky v minulom roku a za doterajšie obdobie tohto roka? Koľko potvrdených samovrážd evidujete v minulom a tomto roku?

V roku 2015 vlaky usmrtili 116 osôb, z toho 64 samovrážd.

V období od 01.01.2016 do 20.06.2016 bolo usmrtených 36 osôb, z toho 26 samovrážd.

  1. Evidujete aj prípady, keď sa samovražde podarí zabrániť, napríklad včasným zákrokom rušňovodiča? Koľko takých prípadov sa ročne stane (ak nemáte presné čísla, tak aspoň odhad)?

Nakoľko z takýchto prípadov ŽSR osobitne nespracovávajú štatistické údaje, uvádzame aspoň posledné prípady, kedy bolo zabránené takémuto konaniu:

  • 22.05.2016 - Svit – Poprad -Tatry – PZ Poprad nahlásený úmysel civilnej osoby ─ spáchanie samovraždy skokom pod vlak. Vlaku bola nariadená jazda so zvýšenou opatrnosťou. Osoba zadržaná hliadkou PZ Poprad.
  • 27.05.2016 Senec – Sládkovičovo - v okolí obce Pusté Úľany bolo nahlásené podozrenie zo samovraždy. Ohlásené PZ BA Petržalka. Znížená rýchlosť vlakov v km 82,831 – 89,546 na 40 km/h. Osoba bola následne zadržaná.
  • 14.06.2016 - Poprad -Tatry – Vydrník - na linku 158 PZ SR nahlásený pokus o samovraždu. Hliadkou PZ dotyčný zadržaný a odvezený na vyšetrenie.
  • 18.06.2016 - Podhájska - civilná osoba zjavne pod vplyvom alkoholu ležiaca v koľajisku. Výpravkyňou ohlásené PZ SR. Hliadkou PZ osoba odvedená.
  • 19.06.2016 - Lučenec - PZ SR oznámil výpravcovi  ŽST Lučenec vyhrážky civilnej osoby samovraždou v okolí Lučenca. Nariadené zníženie rýchlosti vlaku so zníženou rýchlosťou v úseku Lučenec – Tomášovce. Osoba nájdená a odvedená hliadkou PZ.
  1. Mohli by ste bližšie uviesť nejaké kuriózne pokusy o samovraždu, resp. spomenúť nejaké výnimočné prípady?

Zamestnanci ŽSR, konkrétne aj  výpravcovia v jednotlivých staniciach zažívajú takmer denne rôzne situácie, kuriózne sú len výnimočné, väčšinou sú vážne a život ohrozujúce. Jednou z tých, pri ktorých išlo o život, bola z 19. 2. 2015 v železničnej stanici Príbovce – Rakovo. Výpravkyňa v službe  spozorovala  okrem prichádzajúceho rýchlika z Prahy v koľajisku aj ležiaceho dezorientovaného muža. Nezaváhala  a  bežala mužovi na pomoc. V momente, keď výpravkyňa muža ťahala z koľajiska pred idúcim vlakom, muž ju prevážil a obidvaja spadli do koľajiska za nimi. Zamestnankyňa ŽSR pri páde utrpela menšie zranenia pravej nohy a chrbtice. Riskovala svoj život, aby zabránila nehode so smrteľnými následkami. Tento čin bol ocenený aj uznaním vtedajšieho ministra dopravy výstavby a regionálneho rozvoja, Jána Počiatka.    

  1. Môžu alebo robia ŽSR nejaké opatrenia, aby samovraždám na železnici predchádzali? Dá sa tá situácia nejako riešiť?

ŽSR spravujú vyše 3600 km tratí a nie je v ich silách zabrániť samovražde, ak sa už niekto individuálne rozhodne pre dobrovoľný koniec. Je to skôr otázka na všímavosť a pozornosť zo strany rodinných príslušníkov, priateľov a známych. Avšak zamestnanci ŽSR a dopravcov, často v spolupráci s verejnosťou, sa aktívne zúčastňujú na odhalení podozrivých osôb pohybujúcich sa v blízkosti obvodu dráhy najmä so samovražednými úmyslami, o čom svedčí množstvo prípadov, na základe ktorých mohla konať polícia a v prípade podozrenia s úmyslom spáchať samovraždu vydať pokyn na zastavenie dopravy, resp. obmedziť rýchlosť vlakov príslušných úsekoch tratí a následným vypátraním týchto osôb s cieľom predísť zbytočným stratám na ľudských životoch.

 



Právne dokumenty