Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Štatistika nehôd na železničných priecestiach

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


10.01.2017

Významný obrat v bilancii nehôd na železničných priecestiach priniesol rok 2016. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí, ktoré si nehody vyžiadali. V roku 2016 sa stalo 38 nehôd na priecestiach, pri ktorých zahynulo 6 ľudí a ťažko sa zranilo 10. Pre porovnanie, oproti roku 2015 bolo zaznamenaných o 17 nehôd menej, počet usmrtených klesol zo 14 na 6 osôb a počet ťažko zranených z 12 na 10 osôb.  

Je to najnižší počet nehôd za posledných 16 rokov. V porovnaní s uplynulými rokmi klesol počet nehôd zhruba o 30%, počet obetí klesol až o 57%. Medzi obeťami boli 2 vodiči, 2 chodci, 1 cyklista, 1 rušňovodič. 

,,Uvedené čísla nás nesmierne tešia. Sú výsledkom systematickej práce ŽSR v oblasti prevencie bezpečnosti, a to nielen z pohľadu samotných železničných priecestí, ale najmä výchovy a vzdelávania už od najmenších detí, a predovšetkým neustáleho prízvukovania verejnosti, ako správne prechádzať cez železničné priecestia. Čísla sú veľmi potešujúce, Dôležité je ich však udržať na tejto, alebo aj nižšej úrovni aj do budúcnosti. Aj napriek zníženému počtu nehôd neustále apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách, pretože zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky.“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.   

Obrovským paradoxom stále ostáva fakt, že na zabezpečených železničných priecestiach (tie, ktoré sú vybavené výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo okrem svetelnej výstrahy aj závorami) stále dochádza k väčšiemu počtu nehôd ako na nezabezpečených priecestiach (tie, ktoré sú označené výstražnými krížami, prípadne doplnené dopravnou značkou Stoj, daj prednosť v jazde!) Konkrétne na zabezpečených priecestiach došlo k 28 nehodám, čo je takmer 74% zo všetkých nehôd.

V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.

JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov: telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná kilometrická poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, a iné poznámky. Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.

Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fóliou z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.

Vzor označenia nálepky:

     SP2727

SP (slovenské priecestie) a 4 - miestne číslo. 

Nálepka sa obyčajne nachádza na zadnej strane týchto dopravných značiek:

              
Označenie JIČ v praxi:

            

Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak...

  • sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
  • sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
  • sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
  • je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
  • zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
  • situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel


Štatistický prehľad nehôd za posledných 16 rokov:

Rok

Počet priecestí

Počet nehôd

Počet mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

2011

2205

50

12

14

2012

2160

50

21

15

2013

2155

46

10

12

2014

2131

49

11

20

2015

2115

55

14

12

2016

2105

38

6

10

 





Právne dokumenty