10.11.2025
V nedeľu večer došlo k mimoriadnej udalosti na železničnej trati medzi Pezinkom a Svätým Jurom. O 19:28 hod. sa na odchodovom zhlaví, teda pri výjazde zo stanice v smere na Bratislavu, stretli vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko REX 1814 a Ex 620. Uvedený úsek je súčasťou hlavného koridoru a je vybavený systémom ETCS, ktorá bola v úseku Nové Mesto nad Váhom – Bratislava-Rača spustená v decembri 2010. Ide o jednu z technologicky najmodernejších a najbezpečnejších tratí na Slovensku.
PEZINOK - ETCS, teda jednotný Európsky vlakový zabezpečovací systém, je určený k zabezpečeniu jazdy vlaku a funguje ako komunikácia medzi traťou a vlakom, pričom obidve časti spolupracujú:
- Traťová časť je umiestnená na infraštruktúre a sleduje, aká je situácia na trati pred vlakom (či je voľná, aká je povolená rýchlosť, kde sú výhybky alebo návestidlá) a zasiela všetky potrebné informácie vozidlu.
- Mobilná časť je umiestnená v rušni, ktorý prijíma tieto informácie a kontroluje, či sa nimi rušňovodič riadi.
Na trati sú umiestnené tzv. balízy, teda referenčné body na odovzdávanie informácií o aktuálnej polohe vlaku a o polohe nasledujúcej balízy, resp. balízovej skupiny. Niektoré balízy sú prepínateľné, to znamená, že vedia odovzdávať aktuálne informácie z návestidiel (svetelných signálov pri trati). Tak vlak vždy vie, či má pokračovať, spomaliť alebo zastaviť. V úseku Bratislava-Rača – Žilina zriaďovacia stanice je implementovaná úroveň ETCS 1 (Level 1). Táto úroveň funguje tak, že informácie sa vlakom odovzdávajú bodovo – teda v momente, keď vlak prejde cez balízu. Vlak potom neustále sleduje svoju rýchlosť a polohu, aby sa držal pokynov, ktoré dostal.
Treba mať na pamäti, že systém ETCS dokáže plniť svoju funkciu ako plnohodnotný zabezpečovací systém len vtedy, ak po danej trati jazdia výlučne vozidlá vybavené aktívnou palubnou jednotkou ETCS. Inými slovami, systém je plne účinný iba pri výhradnej prevádzke ETCS. Ak by sa takýto režim zaviedol, bolo by potrebné investovať približne 0,4 miliardy eur do dodatočného vybavenia existujúcich lokomotív, aby ich systém dokázal monitorovať. Ide však o problém, ktorý sa netýka len slovenských dopravcov, ale aj zahraničných spoločností, ktoré cez Slovensko prechádzajú.
Systéme ETCS je v súčasnosti v sieti ŽSR zavedený na 26,2 % hlavných koridorových tratí TEN-T v celkovej dĺžke 204,1 km:
- úroveň Level 1 na úseku Výhybňa Svätý Jur – Žilina zriaďovacia stanica (173,5 km),
- úroveň Level 2 na úseku Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR (30,6 km).
Harmonogram ďalšieho zavádzania ETCS je viazaný na prebiehajúce modernizačné projekty a najbližšie spustenie systému je plánované:
- počas roka 2026 po ukončení modernizácie uzla Žilina (úsek Žilina – Varín),
- približne v rokoch 2030 – 2031 na úsekoch Devínska Nová Ves – Kúty a Lučivná – Poprad – Markušovce.
V konkrétnej situácii pri nehode v Pezinku to funguje tak, že vlaková čata, resp. sprievodca alebo vlakvedúci, dáva z nástupišťa povolenie na odchod vlaku, pričom samotný odchod vlaku sa riadi návestným signálom hlavného návestidla. Podľa predpisov musí rušňovodič v prípade, že na návestidlo nevidí alebo si nie je istý jeho významom, postupovať tak, aby dokázal bezpečne zastaviť pred návestidlom. Vlak REX má v stanici Pezinok plánovanú pravidelnú zastávku. Expres 620 meškal a obiehal vlak REX 1814 práve v Pezinku. Platí však, že návestidlo je rozhodujúce vždy, bez ohľadu na to, či bol rušňovodič o zmene poradia vlakov informovaný.

„Uvedomujem si, že včerajšia udalosť je veľmi nepríjemná, a zároveň citlivá pre nás všetkých. Chcem vyjadriť úprimné poďakovanie všetkým záchranným zložkám za ich rýchlu a profesionálnu reakciu. Je však dôležité zdôrazniť, že aj napriek okolnostiam včerajšieho dňa, všetky systémy v rámci infraštruktúry boli funkčné. Vďaka tomu sa dnes rozprávame o zranených, nie o obetiach. Aj to potvrdzuje, že ide o jednu z najbezpečnejších tratí,“ zdôraznil generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.
Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie nechceme predchádzať jeho záverom, avšak ako manažér železničnej infraštruktúry môžeme potvrdiť, že systém ETCS bol v úseku nehody aktívny a plne funkčný. K ďalším detailom sa vzhľadom na vyšetrovanie nateraz nebudeme vyjadrovať.
Časová os nehody:
9.11.2025 19:28 hod. – zrážka dvoch vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko REX 1814 a Ex 620 v úseku Pezinok – Svätý Jur za odchodovým zhlavím v smere na Bratislavu
20:20 hod. – príchod generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Ivana Bednárika a všetkých kompetentných zložiek ŽSR na miesto nehody
Vo vlaku sa nachádzalo približne 1 000 cestujúcich, z ktorých 79 utrpelo zranenia a bolo prevezených do nemocníc v Bratislave, Trnave a Galante. Väčšina zranení bola ľahšieho charakteru. V nemocnici Bory bolo prijatých 15 pacientov, pričom jeden z nich podstúpil operáciu a je hospitalizovaný na jednotke intenzívnej starostlivosti. V nemocnici v Galante zostali hospitalizovaní traja pacienti, v Detskej nemocnici na Kramároch ošetrili jedenásť detí a aktuálne je hospitalizované len jedno z nich. V nemocnici sv. Michala prijali deväť zranených, pričom troch si nechali na pozorovanie, všetci sú stabilizovaní. V rámci Univerzitnej nemocnice Bratislava bolo ošetrených spolu 52 pacientov, 13 z nich bolo hospitalizovaných a traja operovaní, všetci sú pri vedomí a v stabilizovanom stave. Fakultná nemocnica Trnava ošetrila 12 pacientov ambulantne, bez nutnosti hospitalizácie.
9.11.2025 21:35 hod. – Policajný zbor SR udelil súhlas na jazdu vlakov po nepárnej skupine koľají v železničnej stanici so zníženou rýchlosťou 10 km/h
22:22 hod. – doprava v úseku Pezinok – Svätý Jur (17,800 – 18,200) spustená obojsmerne po 1. traťovej koľaji
22:50 hod. – odchod nehodového žeriavu SPV 61700 spoločnosti ZSSK Cargo zo stanice Žilina Predmestie, ktorý pomáha s odstránením následkov nehody a obnovou prevádzky na trati
23:13 hod. – zvýšenie traťovej rýchlosť na 30 km/h v okolí miesta nehody v úseku Pezinok – Svätý Jur
10.11.2025 01:27 hod. – príchod nehodového žeriavu zo Žiliny
13:35 hod. – pokyn súdnym znalcom na odtiahnutie poškodenej súpravy REX 1814 do ŽST Bratislava-Rača
14:45 hod. – vyšetrovateľ dal súhlas na začatie odpratávacích prác