22.09.2025
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pristúpili ku komplexnej sanácii Trnoveckého mosta vedúceho ponad Váh medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom, ktorý pochádza z roku 1847. Dôvodom je oslabenie stability pilierov, ktoré dosiahlo hraničné hodnoty. V súčasnosti je most v prevádzke, avšak s rýchlostným obmedzením na 30 km/h. Železničná doprava napriek tomu nie je výraznejšie obmedzená.
ŠAĽA – Plánovaná sanácia sa týka pilierov spodnej stavby P3, P4, P5 a P6. Práce budú zahŕňať aj zasypanie a spevnenie výverov za piliermi lomovým kameňom určenej frakcie, čím sa spevní plošné založenie mosta v koryte rieky. Po ukončení týchto opatrení bude mostný objekt opäť spôsobilý na prevádzku v plnej traťovej rýchlosti.
Dokončenie opravných prác sa predpokladá do konca roka 2025. Odhadované náklady predstavujú približne 15 miliónov eur bez DPH a budú hradené z vlastných zdrojov ŽSR.
„Bezpečnosť je pre nás prvoradá. Niektoré kroky boli preto nevyhnutné. Ak by sme ich neurobili, znamenalo by to strkať hlavu do piesku. Som rád, že dnes už nemusíme mať obavy, aj vďaka pochopeniu ministra dopravy,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
SNÍMKA: Ministerstvo dopravy SR
ŽSR zároveň zdôrazňujú, že poškodenie mostného objektu je dôsledkom nepravidelného toku rieky a činnosti neďalekého vodného diela. Vzhľadom na to spoločnosť zvažuje uplatnenie si nároku na náhradu vzniknutých nákladov od správcov vodného toku a vodného diela.
Chronológia zásahov a preventívnych opatrení:
- júl 2024 – zavedený zvýšený technický dohľad vrátane meraní a online monitoringu, následne znížená rýchlosť vlakov,
- 30. júl 2024 – zaznamenané anomálie v blízkosti pilierov v hĺbke 9 – 11 m,
- august 2024 – vykonané miestne šetrenia a geotechnické prieskumy, identifikované vymyté koryto rieky pod pilierom č. 4 v dĺžke 70 m,
- 11. september 2024 – odborníci z STU potvrdili nutnosť komplexnej sanácie,
- október – december 2024 – realizované expertízy, zaťažovacie skúšky a monitoring,
- január 2025 – ukončený inžinierskogeologický prieskum, odporúčané spevnenie podložia pilótami a vyplnenie eróznych priestorov,
- február – marec 2025 – spracovaná projektová dokumentácia sanácie,
- 31. marec 2025 – STU vydalo odborné stanovisko k ďalšiemu postupu.
Z pohľadu železničnej dopravy sa nepredpokladajú žiadne významné obmedzenia. Cestná doprava bude ovplyvnená len minimálne.