Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽSR sa podarilo znížiť počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na historické minimum

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


14.08.2025

K 10. augustu 2025 zaznamenali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) historicky najnižší počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti (POTR) za posledných desať rokov. Počet týchto obmedzení, ktoré je nutné zavádzať z dôvodu nedostatkov na zariadeniach železničnej infraštruktúry, klesol na 39, pričom ich celková dĺžka je iba približne 19 kilometrov.

BRATISLAVA- Tento významný pokles je výsledkom systematického prístupu k údržbe a opravám železničnej infraštruktúry, ktorý sa ŽSR podarilo rozbehnúť po zavedení novej koncepcie údržby v roku 2024.

Vysoký počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti (POTR) v predchádzajúcich rokoch bol dôsledkom dlhodobo neriešených systémových problémov, predovšetkým v oblasti financovania železničnej infraštruktúry. Od vzniku ŽSR dochádzalo k postupnému utlmovaniu preventívnej údržby a cyklických opráv, obmedzovali sa komplexné rekonštrukcie železničného zvršku a zariadení infraštruktúry len na nevyhnutnú mieru jednoduchej reprodukcie. Súčasne dochádzalo k fyzickému aj morálnemu zastarávaniu technickej základne, vrátane ťažkej koľajovej a cestnej mechanizácie, a k poklesu počtu kvalifikovaných odborných pracovníkov.

„Samochvála niekedy smrdí, ale tu chválim železničiarov vrátane môjho predchodcu, pretože sme na 19 kilometroch pomalých jázd z celkovej dĺžky koľajísk 6 820 kilometrov nikdy historicky neboli. Vďaka patrí aj ministerstvu dopravy, keďže bez navýšenia zdrojov na údržbu by nám elán a šikovné ruky našich zamestnancov nestačili,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Zvyšujúci sa vek železničných tratí a postupná degradácia ich technického stavu tak negatívne ovplyvňovali kvalitu dopravnej cesty, čo sa prejavovalo nežiaducimi prevádzkovými obmedzeniami s priamym dopadom na plynulosť vlakovej dopravy a plnenie grafikonu. V prípade zistenia technických nedostatkov na infraštruktúrnych zariadeniach je vo väčšine prípadov z dôvodu bezpečnosti dopravy nevyhnutné zaviesť POTR, ktoré následne ostávajú v platnosti až do vykonania potrebných opráv.

Udržateľným riešením tejto situácie je systematické a postupné znižovanie deficitu opráv prostredníctvom kontinuálneho zvyšovania objemu líniových opravných prác. Tento prístup zohľadňuje kapacitné možnosti ŽSR, dostupnosť externých dodávateľov, finančné zdroje, ako aj potrebu realizácie rozsiahlych výlukových činností, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a efektívne vykonanie opráv.

ŽSR v roku 2024 prijali novú koncepciu údržby a opráv železničnej infraštruktúry. Jej súčasťou sú aj opatrenia, ako je realizácia odloženej údržby, plnenie úloh v rámci hlavnej činnosti ŽSR či kampane zamerané, napríklad, na brúsenie koľajníc a výhybiek. Zároveň zahŕňa aj riešenie havarijných stavov, rotáciu mechanizácie a efektívne využívanie stálych záloh strategického materiálu.

V decembri minulého roka sme informovali o poklese počtu prechodných obmedzení traťovej rýchlosti o 50 %. Aktuálne pokračujeme v tomto trende a evidujeme ďalší pokles POTR, čo potvrdzuje, že zvolená koncepcia údržby a opráv je nastavená správne a prináša merateľné výsledky.

Znižovanie počtu POTR sa prejavuje najmä na hlavných tratiach. Napríklad na koridorovej trati Bratislava – Košice evidujeme už len jedno POTR, ktoré bude odstránené do konca augusta. Na trati Bratislava – Štúrovo zostávajú dve POTR v úseku mosta cez rieku Váh pri Trnovci nad Váhom, kde prebieha sanácia mostných pilierov.

Železnice Slovenskej republiky sa neustále snažia o zlepšenie stavu infraštruktúry, ktorého výsledkom je bezpečná a plynulá železničná doprava, ktorá prispieva k spokojnosti cestujúcich vďaka spoľahlivejšiemu dodržiavaniu grafikonu vlakov. ŽSR vnímajú pozitívne výsledky a aj naďalej budú pokračovať v postupnom znižovaní deficitu opráv a zvyšovaní kvality železničnej infraštruktúry.

Vývoj POTR na hlavných koľajach v sieti ŽSR zavedených z dôvodu chýb na zariadeniach ŽI:

 



Právne dokumenty