28.07.2020
Chcem sa spýtať, kam sa ŽSR ďalej posunuli v príprave Dopravného uzla Bratislava od vlaňajšieho zverejnenia Štúdie uskutočniteľnosti. Autori štúdie odporúčali ŽSR, aby ďalej preskúmali obe alternatívy - s Filiálkou a bez nej, konkrétne aby ŽSR spracovali štúdie socioekonomických vplyvov a prínosov vzhľadom na urbanistický rozvoj Bratislavy. Bola takáto štúdia spracovaná? Čo sa deje v rámci prípravy Dopravného uzla Bratislava teraz a aké budú ďalšie kroky ŽSR? Kedy očakávate rozhodnutie o vybranej alternatíve a aký je plán ďalšieho pokračovania investičnej prípravy?
V nadväznosti na Štúdiu realizovateľnosti železničného uzla Bratislava (ďalej len „štúdia realizovateľnosti“) zahájili ŽSR viaceré aktivity s cieľom riešenia železničnej dopravy v hlavnom meste. V prvom rade sú to terminály intermodálnej osobnej prepravy v lokalitách Vrakuňa, Ružinov a Bory, ktoré štúdia realizovateľnosti vyhodnotila ako potenciálne. Ďalšie lokality pre zriadenie terminálov sú predmetom komunikácie so zainteresovanými stranami.
Pre ďalšie infraštruktúrne projekty, ktoré štúdia realizovateľnosti odporúča bol spustený proces hodnotenia vplyvu stavieb na životné prostredie (proces EIA), ktorý je nevyhnutným krokom predchádzajúci prípravu projektovej dokumentácie a samotnú výstavbu. EIA je pripravovaná na celú železničnú sieť v rámci hlavného mesta, s výnimkou trate Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka. Táto časť bola na základe výstupov zo štúdie realizovateľnosti a komunikácie so zástupcami JASPERS vyňatá z procesu EIA, vzhľadom k tomu, že je potrebné lokalitu Filiálky riešiť z hľadiska širších vzťahov (nie len ako čisto železničný projekt). V súčasnosti bol zahájený proces prípravy súťažných podklad pre výber projektanta na urbanisticko-architektonickú štúdiu predmetnej lokality.