28.05.2020
Prosím Vás o informácie k mostu v Žiline spojeným so železničným podchodom. Plánujú svoju časť, ktorú majú vo vlastníctve železnice, rekonštruovať? Ak áno, kedy a ako? Je dlhodobo hanbou Žiliny. Mesto Žilina si dalo vypracovať diagnostiku mosta a pripravujú projekt, budete súčinný? Alebo pripravujete rekonštrukciu podchodu/mosta pri rekonštrukcií zároveň s celým železničným uzlom? Ak áno, ako je to časovo v dohľadne?
V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavby „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ a verejné obstarávanie na poskytnutie služieb stavebného dozoru na tejto stavbe. Výsledkom verejného obstarávania je uzavretie zmluvy, čomu predchádza povinná kontrola pred podpisom zmluvy zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR, ako aj kontrola a z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie, nakoľko ide o projekt spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie. Vzhľadom na tieto skutočnosti nie je možné sa v súčasnosti vyjadriť k termínu uzavretia zmluvy a následnému termínu odovzdaniu prvého staveniska ako začiatku výstavby predmetnej stavby. Projektová dokumentácia je odovzdaná komplet v zmysle zmluvných podmienok a prebiehajú práce na zabezpečení posledných stavebných povolení.
ŽSR má vypracovanú projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu celého podchodu vrátane právoplatného stavebného povolenia. Ku dnešnému dňu však ŽSR nemá informáciu o ďalších aktivitách mesta Žilina. Koordinácia bude potom prebiehať po výbere zhotoviteľa v línii ŽSR – Zhotoviteľ – Mesto.
Rekonštrukcia podchodu bude pozostávať v predĺžení existujúceho podchodu a rekonštrukcie existujúcej časti. Podchodom bude zabezpečený prístup cestujúcich na jednotlivé nástupištia z priestoru budovy a prepojenie Národnej ulice s Uhoľnou ulicou. Podchod nebude vybudovaný s umožnením bezbariérového prístupu pre osoby so zníženou pohyblivosťou, nakoľko bezbariérový prístup na nástupište bude zabezpečený v rámci podchodu pre cestujúcich. Podchody budú od seba vzdialené cca 93 m. Povrch plochy tubusu podchodu určenej pre peších, bude tvorený keramickou dlažbou vhodnou do exteriéru s protišmykovou úpravou, steny budú opatrené keramickým obkladom vhodným do exteriéru, keramický obklad sa ošetrí bezfarebným antigrafity náterom. V celom podchode bude zhotovený systémový závesný podhľad v ktorom bude umožnené viesť chráničky, káble resp. inžinierske vedenia. Svietidlá, reproduktory, kamery, informačné tabule budú osadené do stropu a stien podchodu. Na schodiskách sú navrhnuté obojstranné držadlá v dvoch výškových úrovniach z oceľového trubkového profilu. Na začiatku a konci držadiel budú umiestnené stručné informačné popisky v Braillovom písme. Zrealizuje sa zastrešenie výstupov z podchodu budú osadené rolovacie mreže.