Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Obyvatelia Spišskej Novej Vsi sa dočkali novej železničnej stanice

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


16.10.2019

Železničná stanica Spišská Nová Ves prechádzala v posledných mesiacoch viacerými vizuálnymi zmenami. Železnice Slovenskej republiky, manažér železničnej infraštruktúry, odovzdali pred viac ako rokom (9. augusta 2018) stavenisko zhotoviteľovi stavby STAVOCONZULT Michalovce a začala sa etapa rekonštrukčných prác. Všetky úpravy na budovách prebiehali za plnej prevádzky železničnej stanice s minimálnymi obmedzeniami cestujúcich. Do definitívnej kolaudácie ostáva už len niekoľko dní.

Hlavným dôvodom rekonštrukčných prác bolo vylepšenie stavebno-technických podmienok železničnej stanice, zlepšenie pracovných podmienok pre zamestnancov Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Slovensko, ale aj pre zvýšenie komfortu cestujúcej verejnosti.

V priebehu roka sa podarilo zatepliť celý objekt železničnej stanice, vymenila sa strešná krytina, žľaby, zvody, okná, vonkajšie a vnútorné dvere so zárubňami, odizoloval sa celý objekt, vymenili sa rozvody vody, kanalizácie, upravili sa všetky vnútorné steny a stropy novou omietkou a vymenili sa podlahy. Rekonštrukcia sa dotkla aj externého prostredia. Na perónových prístreškoch sa vymenila plechová skorodovaná krytina, drevené prvky, zábradlia, dlažby a náter drevených a klampiarskych konštrukcií. V rámci elektroinštalácie sa kompletne vymenili rozvody a zariadenia, ako aj bleskozvod na streche. 

V rámci realizácie sa myslelo aj na skvalitnenie služieb pre cestujúcich. Vybudoval sa informačný systém HAVIS, ktorý bude cestujúcich informovať o príchodoch a odchodoch vlakov, prípadne ich meškaniach. Rekonštrukcia sa dotkla aj okolia stanice, kde sa zrekonštruovali spevnené plochy, na ktorých v budúcnosti pribudnú nové parkovacie plochy. Prestavba preto zahŕňala aj prekrytie výsypných jám medzi 7. a 9. koľajou, ktoré sa nachádzali v blízkosti pohybu osôb ku pripravovanému parkovisku. Rekonštrukciu financovali ŽSR z vlastných zdrojov v objeme 3 272 473 eur. Kolaudácia budovy prebehne do konca októbra 2019.

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. Vo svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty